L’estiu del 2023, a Catalunya es van emetre 27 avisos del Servei Meteorològic de Catalunya per nits tropicals entre els mesos de juny i agost a les comarques del litoral i el prelitoral. Aquesta temporada d’estiu, el servei s’amplia a tot el país, i qualsevol municipi podrà rebre un avís per calor nocturna, amb l’objectiu d’alertar la població sobre els efectes sobre la salut de les cada cop més freqüents nits tropicals, tòrrides i roents a Catalunya. El Meteocat estableix uns llindars de temperatura nocturna. En el cas de Barcelona ciutat, aquest llindar s’ha fixat en els 25,9 graus.
–Llindar baix (graus 1/6, 2/6 i 3/6): “avís per calor nocturna intensa” s’activarà quan la temperatura mínima superi el percentil 98 de la temperatura mínima diària dels mesos d’estiu en alguna comarca.
–Llindar alt (graus 4/6, 5/6 i 6/6): “avís per calor nocturna molt intensa” s’activarà l’avís quan la temperatura mínima superi el percentil 98 de la temperatura mínima diària dels mesos d’estiu en més dos graus.

Més de 100 nits tropicals a Barcelona
L’estiu de 2023, l’estació meteorològica del Raval va registrar més de 100 nits tropicals, això és, amb temperatures nocturnes que no van baixar dels 20 graus. Per contra, les nits tòrrides són les nits en les quals la temperatura mínima no baixa dels 25 °C. I els barcelonins en tenen un exemple molt recent. La nit del 21 d’agost de 2023 la temperatura nocturna no va baixar dels 27,9 graus. Aquesta és una de les mínimes més altres registrades des del 1914, quan l’Observatori Fabra va començar a recollir dades l’any 1914, només superada pels 28,6 graus que es van detectar el 8 d’agost de l’any 1923.
Amb la temperatura del 21 d’agost, l’Ajuntament va activar la fase d’emergència per nits tòrrides del pla calor. L’activació d’aquesta fase manté en situació d’alerta el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) per si cal fer alguna intervenció específica o algun trasllat puntual de persones vulnerables.