L’avió del parc del Tibidabo, una atracció pràcticament centenària, es troba molt deteriorat i caldrà fer-hi una “rehabilitació integral”. Així consta en l’informe del projecte executiu de la reforma de la instal·lació encarregat pel conglomerat d’empreses municipals B:SM -que gestiona el Tibidabo a través de la companyia Patsa- a l’enginyeria Cotca i que ara es troba en exposició pública. Les obres es preveu que es perllonguin durant uns vuit mesos i costaran prop d’1,3 milions d’euros.
L’avió és de l’any 1928 i s’aixeca sobre un edifici principal del 1909 que, actualment, “consta de tres plantes semisoterrades més un volum d’una sola planta sobre rasant”. Tot respectant els elements originals, amb valor historicoarquitectònics, la reforma inclourà “una actuació en l’àmbit estructural per tal de reforçar i protegir els elements que es troben en una situació més crítica a causa de la corrosió i l’oxidació”. Segons fonts de B:SM, al llarg dels anys s’han anat fent intervencions i restauracions regularment.
Actuacions en la coberta original
També es preveu la rehabilitació de les façanes (amb la reparació d’esquerdes, d’arrebossats, protecció d’elements d’acer exposats a la intempèrie…), actuacions en la coberta original per tal de reparar i substituir els elements del sistema constructiu original “que han col·lapsat o han estat enderrocats” i millores en la impermeabilització i acabats d’aquesta. A més, s’actuarà en la resta de les cobertes per millorar la impermeabilització i l’evacuació de les aigües i es repararan els voladissos.

Una rèplica del primer vol entre Barcelona i Madrid
Segons descriu l’informe i va avançar el Periódico, l’edifici en el qual es troba l’avió, una rèplica de la nau que va fer el primer vol entre Barcelona i Madrid l’any 1927, “presenta un estat de degradació generalitzat i important”. Bona part dels problemes que té l’estructura estan relacionades amb construccions “deficients i obsoletes” i presenten, entre altres problemes, oxidacions de les bigues d’acer, esquerdes, goteres, una degradació generalitzada i una falta de manteniment important.
D’altra banda, tal com va avançar el TOT Barcelona el juny passat, el parc també té previst renovar l’atracció més antiga del Tibidabo. Inaugurada l’any 1915, l’Embruixabruixes ha canviat de nom i ha estat transformada diverses vegades al llarg del darrer segle. Ara, s’hi faran treballs de reurbanització i impermeabilització. Les obres es van adjudicar a finals del 2024 per un valor estimat del contracte de prop de 833.000 euros.
L’estrena d’una caiguda lliure de 52 metres
L’estiu passat, el parc del Tibidabo va estrenar una de les atraccions més esperades, Merlí, una caiguda de lliure de 52 metres, amb una capacitat per a 24 persones per tanda que ofereix una vista panoràmica de 360 graus a mig recorregut. Amb un pressupost d’uns 2,4 milions d’euros, té forma de vareta màgica, amb una estrella a dalt de tot, que s’il·lumina a les nits i es pot veure des de diferents punts de Barcelona.