Tres de cada deu barcelonins consideren que els delictes i la inseguretat són el problema més greu que pateix la ciutat, segons l’Enquesta de Serveis Municipals del 2024, que situa també l’accés a l’habitatge com el segon problema, en clara tendència a l’alça. El podi dels problemes el completa la neteja, però en aquest cas el percentatge de ciutadans preocupats per aquesta qüestió baixa una mica. En tot cas, l’enquesta permet altres lectures, com ara quin és el servei municipal pitjor valorat pels ciutadans i el servei més satisfactori.
L’aparcament, un drama etern
Començant pel servei que més rebuig causa per la seva gestió, aquest és l’aparcament. Certament, aparcar a Barcelona es pot convertir en una odissea, per l’alta congestió de trànsit, però sobretot, pels preus. Les zones regulades amb estacionament de pagament només permeten aparcar durant dues hores -a preus que van dels 3 als 3,75 euros l’hora-, els aparcaments gratuïts són ja pràcticament inexistents i els pàrquings privats i els de gestió municipal tenen tarifes prou elevades. Sigui com sigui, l’Enquesta de Serveis Municipals assenyala que l’aparcament té una puntuació de 4,2 sobre 10, la més baixa de tots els serveis municipals. Tot i suspendre clarament, en el darrer any la valoració ha pujat 0,3 punts, i si ho comparem amb l’enquesta de fa una dècada, la valoració és ara un 0,4 més elevada.
A més l’enquesta també apunta, pel que fa a la percepció dels ciutadans sobre l’esforç de l’Ajuntament a millorar aquest servei, que el 54,1% dels enquestats consideren que el servei d’aparcament ha empitjorat el darrer any, i només el 9,4% diuen que ha millorat. El 20% no han percebut ni millora ni empitjorament d’aquest servei.

Els Bombers, els millors de la ciutat
I si anem a l’altre extrem, el servei més ben valorat pels ciutadans el 2024 és el dels Bombers de Barcelona. De fet, ho és des que l’any 2018 l’enquesta va començar a preguntar per aquest cos d’emergències. Aquest any torna a liderar el rànquing amb una puntuació de 8,2 sobre 10. Són 0,2 punts més que el 2023. Tant és així que el 33% dels enquestats tenen la percepció que el servei de Bombers ha millorat aquest darrer any, mentre que la resta consideren que està igual.

Les biblioteques, un servei molt estimat
I si bé encara hi ha barris a la ciutat que lluiten per tenir la seva biblioteca i no tots els barcelonins en tenen una a prop, el cert és que aquest servei municipal -mancomunat amb la Diputació de Barcelona- és el segon més ben valorat a l’enquesta, també des de fa anys. 4 de cada 10 enquestats creuen que el servei ha millorat aquest 2024, i té una puntuació de 8 sobre 10, això és, 0,2 punts més que el 2023.