L’Ajuntament de Barcelona s’ha tornat a comprometre aquest dijous amb el projecte de regeneració urbana de les zones del Besòs i Maresme, Trinitat Vella, Canyelles, la Pau, Can Peguera i Jardins de Massana, on hi ha diversos pisos amb problemes estructurals o construïts fa dècades amb materials de poca qualitat. El compromís aprovat de forma unitària per tots els grups municipals durant una comissió extraordinària és resultat d’una iniciativa de TriasXBCN, els Comuns i ERC, que fa uns dies van recordar en una roda de premsa que era urgent desbloquejar les inversions pendents per a aquests projectes i posar remei al qual van qualificar d’abandonament per part del govern municipal.
Tanmateix, el text aprovat també ha posat sobre la taula la necessitat de presentar un pla de regeneració urbana per als sis àmbits que especifiqui quines actuacions es faran, segons criteris tècnics d’urgència, i alhora, demana incorporar mesures d’innovació. Tanmateix, s’ha acordat convocar les taules de seguiment de Regeneració Urbana de tots aquests àmbits i posar en marxa vies de comunicació regulars amb el veïnat. En paral·lel, el text demana concretar la inversió de 51 milions d’euros provinents dels Next Generation, així com traslladar a la Generalitat i l’Estat la necessitat de la seva participació econòmica.
Retard en el projecte
L’Ajuntament va anunciar el juny del 2022 que invertiria 70 milions, dels quals 51 milions provenien dels fons europeus Next Generation, en rehabilitar milers d’edificis dels àmbits afectats. Tal com van recordar el passat mes d’octubre fonts municipals al TOT Barcelona, en el cas del barri del Besòs i el Maresme, el projecte incloïa un total de 5.188 habitatges i 203 comunitats de veïns. Per part seva, una integrant de la plataforma veïnal SOS Besòs i Maresme, Teresa Pardo, també va explicar a aquest diari que el projecte de regeneració anava amb retard. Concretament, va alertar que de les 10 primeres finques que s’haurien d’haver rehabilitat llavors o que haurien d’estar en procés de rehabilitació dins de la prova pilot del pla, només s’havia finalitzat una, la del número 11 del carrer de Messina.