L’Ajuntament de Barcelona ha culminat aquesta setmana les obres del darrer tram d’escales mecàniques de la Baixada de la Glòria, al districte de Gràcia, amb la posada en marxa del tram situat entre els carrers de Verdi i Sostres. Aquesta intervenció s’emmarca dins les actuacions del Pla de Manteniment Integral del Pla Endreça, que inclou prop de 3.000 actuacions que es realitzen des d’ara i fins al 2028 i preveu per renovar el 24% de les escales mecàniques de la ciutat i substituir-les per una nova infraestructura.
El pla contempla la substitució de 24 escales mecàniques, sobretot a Horta-Guinardó, que es reparteixen de la següent manera: 4 al carrer de Feijoo, 3 escales al carrer de la Murtra, 2 escales mecàniques al carrer de l’Hortal, al de Sant Dalmir, al dels Agudells i al de la Manxa i una al de Santa Gemma. Totes aquestes actuacions s’emmarquen dins el districte d’Horta-Guinardó. Pel que fa a Sarrià-Sant Gervasi, el consistori preveu substituir tres escales mecàniques al carrer de Claudi Sabadell i dos al carrer de Roma. Finalment, al districte de Nou Barris se substituiran 2 escales mecàniques al carrer de Ballot i una al de la Mina de la Ciutat.
D’aquesta manera es preveu que l’any 2027, un cop finalitzat el PMI, l’Ajuntament destaca en un comunicat que la capital catalana disposarà d’un parc d’escales mecàniques “totalment rejovenit”, amb una antiguitat mitjana de 8,52 anys. Aquesta xifra és significativament inferior als 12,6 anys d’antiguitat mitjana que haurien acumulat si no s’executessin aquestes actuacions, i, en aquest sentit, subratlla que el projecte de renovació que s’està licitant permetrà garantir que d’aquí a tres anys “cap escala mecànica de la ciutat superi els 20 anys d’antiguitat”.

El funcionament de les escales mecàniques de la Baixada de la Glòria
Les escales mecàniques instal·lades a la Baixada de la Glòria són reversibles, és a dir, poden pujar o baixar en funció de les necessitats. De fet, la majoria d’escales mecàniques a la via pública a Barcelona són reversibles: hi ha un centenar de trams d’escales, dels quals una seixantena són reversibles. Al districte de Gràcia, les de la baixada de la Glòria se sumen a les existents als carrers de Gòlgota, Jaume Cabrera i Móra la Nova.
A més de la posada en funcionament de les noves escales, la Baixada de la Glòria ha quedat completament reurbanitzada, uns treballs que s’han culminat amb la plantació del verd les darreres setmanes. Les actuacions han transformat la via, que ha passat a ser de plataforma única sense diferències de nivell entre la vorera i la calçada, amb prioritat és per als vianants. També ha quedat renovat l’enllumenat i, en els trams sense escales, s’han instal·lat seients i jardineres.
