L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un pla de xoc per posar ordre a Sant Antoni i acabar amb la “degradació” del barri que han denunciat els veïns durant les últimes setmanes. L’estratègia, que s’ha consensuat amb la Guàrdia Urbana i les entitats veïnals, implica reforçar la seguretat, la neteja i la intervenció social. El pla, que l’ha presentat el tinent d’alcaldia d’Economia i regidor de l’Eixample, Jordi Valls, pretén trobar solucions immediates als problemes que afecten el barri i, al mateix temps, “construir comunitat” per millorar la convivència a “llarg termini”, una tasca que el mateix Valls ha reconegut que “no serà fàcil”.
La intervenció tindrà com a punts calents els entorns del mercat, la superilla i la ronda Sant Antoni, que són els que acumulen més queixes. Està prevista la retirada i posterior reubicació de diversos elements de mobiliari urbà tàctica de la superilla coincidint amb les obres de la xarxa freàtica que s’han de fer al carrer Borrell i que dificulta les tasques de neteja i gestió. A partir de l’abril de l’any vinent, quan acabin els treballs, el mobiliari passarà a ser definitiu perquè l’urbanisme tàctic només funciona durant un temps determinat. Valls ha assegurat que Sant Antoni és un barri “viu”, “potent” i “fantàstic” amb una xarxa veïnal i de comerç de proximitat que funciona i que és la columna vertebral de tot.
El pla estarà liderat des del mateix districte de l’Eixample amb la col·laboració de la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra i amb diverses entitats del barri com SOM Sant Antoni, Sant Antoni Comerç SAC, l’Associació de Veïns de Sant Antoni, el Mercat de Sant Antoni, i l’ONG De Veí a Veí, encarregades de canalitzar les queixes i demandes de veïns i comerciants. Lidia Núñez, de SOM Sant Antoni, ha demanat valentia a l’Ajuntament per posar fi a la degradació del barri. “Siguem valents i entomem les problemàtiques diverses per trobar solucions o accions efectives”, ha dit.

Reforç policial i de neteja
Un dels grans eixos de treball del pla de xoc és el reforç de la seguretat i la neteja. Els agents de la policia de barri de la Guàrdia Urbana incrementaran el patrullatge a peu i es coordinaran amb els Mossos d’Esquadra per incrementar la presència policial a les zones més degradades. També es millorarà la interlocució amb les entitats per identificar les problemàtiques concretes que vagin sorgint i donar-hi una resposta més eficaç i es crearà un espai per poder-les abordar i fer-ne seguiment. Així mateix, la inspectora de l’Eixample Begoña Garcia ha anunciat una campanya d’inspeccions a locals de segona mà amb coordinació amb altres cossos policials i Inspecció de Treball per detectar vendes irregulars.
Pel que fa a la neteja, hi haurà un reforç del dispositiu a partir d’aquest mateix dilluns que repassarà, matí i tarda, els voltants dels contenidors per evitar desbordament i acumulació d’escombraries. Es farà entre quatre i sis vegades al dia. El nou equip començarà les tasques de neteja per la superilla. I respecte als problemes de convivència, s’abordaran dinàmiques conflictives identificades pel Servei de Gestió de Conflictes, sobretot a la ronda, com la venda ambulant, el mercat nocturn davant de les Escoles Pies o les queixes del nens que juguen a pilota. L’Ajuntament també ha detectat un increment de l’ús de l’espai públic per part de persones sense llar i el Servei d’Atenció Social al Sensallerisme a l’Espai Públic en farà un seguiment més exhaustiu. Així mateix, L’equip d’educadors de l’Agència de Salut Pública farà rutes diàries per contactar amb els consumidors de drogues perquè vagin a consumir als espais de reducció de danys d’algun dels Centres d’Atenció i Seguiment (CAS) de drogodependències.