Un estudi de l’Institut Botànic de Barcelona (IBB) ha conclòs que en una zona de la muntanya de Montjuïc hi ha al voltant de 250 espècies de plantes exòtiques. Segons els investigadors, aquesta xifra vol dir que en aquesta àrea de poc més de 3 quilòmetres es concentra la quarta part de la flora estrangera que viu a Catalunya. Entre les espècies exòtiques identificades, s’hi inclouen algunes de les invasores més agressives de la conca del Mediterrani, com l’ailanto o el seneci heura. El cas de Montjuïc no és aïllat. Al llarg dels anys el nombre d’espècies invasores han augmentat a tot el món. La seva capacitat de provocar o agreujar la destrucció d’hàbitats naturals o el desplaçament o l’extinció d’espècies natives, està suposant pèrdua de biodiversitat a l’àmbit global.
Per part seva, l’estudi, liderat pel grup de recerca XenoPlants de l’Institut Botànic de Barcelona (IBB), pel centre mixt del CSIC i l’Ajuntament de Barcelona; ha conclòs que les àrees urbanes de Catalunya i les àrees naturals o seminaturals properes a les àrees urbanes poden ser els principals espais d’entrada i establiment d’espècies exòtiques. “La situació és alarmant”, ha dit en declaracions a l’ACN Neus Ibáñez, la primera autora de l’estudi i investigadora de l’IBB. “En una àrea molt reduïda hi ha gairebé la quarta part de tota la flora exòtica detectada a Catalunya i la vuitena part de la de l’estat espanyol”.
Una alga invasora a la costa barcelonina
El passat mes de juliol, una plataforma ciutadana d’investigadors va localitzar per primer cop a la costa de Barcelona una espècie invasora fins llavors inèdita. Es tractava de l’alga denominada Asparagopsis taxiformis, que provenia de zones tropicals com les àrees càlides de l’oceà Atlàntic, l’Índic o el Pacífic. La troballa la va fer l’agrupació Observadors del Mar i va estar validada per l’equip del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (Barcelona) (CEAB-CSIC), que van identificar i incorporar al seguiment que ja feien d’algues invasores en col·laboració amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). Segons la informació facilitada pel CEAB-CSIC en un comunicat, aquesta espècie d’alga tenia un “important potencial invasor”.