El govern de Jaume Collboni assegura que havia acceptat el 90% de les demandes que Barcelona en Comú volia incorporar als pressupostos municipals i que suposaven 90 milions pel 2024 i 300 milions per tot el mandat. Així ho asseguren fonts dels socialistes al TOT Barcelona després que els Comuns hagin confirmat aquest dijous a la tarda que el divendres es posicionaran en contra dels comptes al plenari.
Però aquesta no era la condició principal que havien posat els Comuns, que demanaven entrar en l’executiu municipal per aprovar els pressupostos, però la resposta de l’alcalde sempre ha estat la mateixa: volia aprovar primer els comptes i després parlar d’un pacte de governabilitat. Com no s’ha complert, els Comuns votaran en contra.
Segons el PSC, Collboni s’havia compromès a destinar vuit milions aquest 2024 i 27 fins a l’any 2027 per la compra d’edificis residencials per lloguer, així com continuar amb la rehabilitació d’habitatges al barri del Besòs-Maresme, amb el compromís d’arribar a 500.
Mantenir el 30% de l’habitatge protegit
Fins i tot, l’executiu del PSC estava disposat a mantenir la reserva del 30% d’habitatge protegit a noves promocions i rehabilitacions, “fent-la eficaç”, i mantenir el veto a l’obertura d’hotels al centre, amb l’excepció dels casos singulars.

En l’àmbit urbanístic, Collboni s’havia compromès a fer la pacificació del carrer de Rosselló, que havia aturat, i a continuar amb la reforma de la Meridiana, amb una inversió per tot el mandat de 26 milions d’euros. A més, l’alcalde proposava destinar a la remodelació del passeig de la Mar Bella sis milions aquest any i 21,3 fins al 2027. Ara mateix, la previsió pressupostària per aquest projecte és de 81.000 euros.
Pel que fa a drets socials, educació i cultural, el PSC estava d’acord amb els Comuns en avançar en la creació d’un servei municipal d’òptica, buscant acords amb la Generalitat de Catalunya, ampliar el programa Protegim les escoles i impulsar la transformació dels patis per millorar els espais físics i les relacions que s’hi esdevenen, amb el compromís de reformar 12 patis el 2024. També proposava millorar el servei de suport psicològic a joves, adolescents i adults, i destinar fins a 10 milions d’euros a la despesa en cultura, tot consolidant el pla de drets culturals.
Cap a la qüestió de confiança
Sense el suport dels Comuns, els pressupostos no s’aprovaran, ja que l’alcalde només compta amb el vot favorable d’ERC. Amb aquest panorama, Collboni es veurà obligat a activar la qüestió de confiança, una mena de moció de censura, per aprovar els comptes. Un cop es posi en marxa, l’oposició disposarà de 30 dies per trobar un relleu per l’alcaldia a Collboni. Com és altament improbable que això passi, a finals d’abril els pressupostos, més de 3.800 milions d’euros, quedaran aprovats automàticament.