Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El plenari constata “el fracàs” de les polítiques de Collboni contra el sensellarisme

El plenari de l’Ajuntament de Barcelona ha constatat “el fracàs” de les polítiques del govern de Jaume Collboni contra el sensellarisme. Junts per Barcelona i Barcelona en Comú han forçat un Consell Plenari extraordinari després que es conegués l’increment important de persones sense llar a la capital catalana. El resultat és que tota l’oposició -amb l’excepció de Vox- ha votat a favor de la iniciativa de Junts i els Comuns. La proposta conclou que els plans municipals per combatre el sensellarisme estan marcats per “la inacció i la incapacitat d’oferir respostes adequades al creixement del nombre de persones que dormen al ras”.

El nombre de persones sense llar a Barcelona no ha parat de créixer. La setmana passada, Arrels Fundació explicava que en el darrer recompte, fet aquest mateix desembre, havien detectat 1.982 persones dormint al ras. Aquesta xifra suposa un increment del 43,2% respecte a fa dos anys. El mateix Ajuntament reconeix l’augment i situa el nombre en prop de 1.800 sense llar al novembre, un 33% més que fa un any. Aquest dijous, 24 hores abans de celebració del plenari, el govern de Collboni va impulsar la creació d’una Taula de Ciutat per abordar el sensellarisme que comptarà amb la participació del síndic de Barcelona, David Bondia; entitats socials, sindicats, la FAVB (Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona), col·legis professionals i persones expertes.

Els desnonaments desemboquen en sensellarisme

En la seva intervenció la regidora de Junts Assumpció Laïlla ha dit que la situació és d’emergència i ha criticat la manca de lideratge del govern. I des de les files de Barcelona en Comú, l’edil Carol Recio ha posat l’èmfasi en el fet que les persones que viuen al carrer és la punta de l’iceberg del sensellarisme i ha assegurat que és un problema derivat de la crisi de l’habitatge. “Una de cada tres persones sense llar que hi ha al carrer és fruit d’un desnonament”.

Una persona sense llar dorm en un banc de Barcelona / ACN

El plenari ha aprovat la necessitat d’impulsar un pla d’acció per a la resta del mandat amb un pressupost de 60 milions i recursos específics en tota la ciutat, especialment un centre de baixa exigència (una mena d’alberg) a cada districte, i el reforç del programa d’allotjaments per a les persones sense llar, Housing First (Primer l’habitatge).

També planteja l’increment d’equipaments específics per joves i persones amb addicions, la mobilització de contingents específics de la bossa de pisos destinats a emergències socials, i una estratègia d’actuació específica per a les persones que fa poc que estan al carrer, entre d’altres. I instar al departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya a incrementar l’aportació econòmica als ens locals, en matèria de lluita contra el sensellarisme.

El govern diu que l’oposició fa teatre

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Raquel Gil, ha dit que l’oposició fa teatre, la qual cosa li ha suposat dures crítiques per part de Junts. Segons Gil, Barcelona sola no acabarà amb el sensellarisme i ha demanat “una corresponsabilitat de la resta d’administracions”, tal com ja va explicitar fa uns dies la síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas. La defensora creu que és necessari un acord de país per abordar el fenomen.

ERC diu al govern que espavili

La regidora d’ERC Eva Baró ha dit al govern municipal que “espavili” i ha proposat destinar un 25% dels 50 milions que estan previstos a tempteig i retracte -per comprar habitatges- es facin servir per impulsar el programa Housing First, en el qual es busca allotjaments per a les persones sense llar. Des del PP, el regidor Antonio Verdera veu necessari que es descentralitzen els recursos per a les persones sense llar, i ha criticat que l’executiu socialista hagi impulsat la Taula de Ciutat 24 hores abans del plenari. “És un gest s’havia de fer o després del ple o un any abans, no 24 hores abans”. I Vox, en boca del regidor Liberto Senderos, ha vinculat el creixement del sensellarisme a la immigració il·legal. Per al partit d’ultradreta, per frenar l’increment de persones sense llar cal controlar l’efecte crida d’immigrants.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa