El grup de Junts a l’Ajuntament de Barcelona demanarà al govern de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, un pla per “posar ordre i disciplinar” els usuaris de bicis, patinets i altres vehicles de mobilitat personal (VMP) per, segons diuen, recuperar la prioritat del vianant. La regidora Francina Vila, que plantejarà la demanda a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, demana també actuar sobre les cruïlles i els punts més crítics per millorar la velocitat del bus, impedir invasions de vorera i evitar bloquejos, amb més control de la Guàrdia Urbana.
El grup municipal presentarà a la pròxima Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge una proposició per abordar “la indisciplina creixent dels usuaris de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) que posa en risc la seguretat dels vianants i degrada la convivència a l’espai públic”. La iniciativa, que defensarà la regidora de Mobilitat de Junts BCN, Francina Vila, reclama un pla d’ordenació integral que recuperi la prioritat del vianant, millori la velocitat comercial del bus i posi fi al desordre actual als carrers de Barcelona. Vila justifica la proposta perquè en els darrers mesos “s’ha constatat una indisciplina recurrent per part dels usuaris de VMP i bicicletes”, una situació que afecta la seguretat i la qualitat de vida dels vianants.
“Aquesta disfunció desvirtua el concepte de mobilitat sostenible”, adverteix la proposició, que posa l’accent en el fet que “ha de garantir una ciutat amable, ordenada i segura per als qui es desplacen a peu, i no pas premiar modes de transport que no respecten ni conviuen amb l’espai públic compartit”. El partit també planteja implementar senyalització “clara” sobre on es pot circular, més control per part de la Guàrdia Urbana en franges punta i ajustaments físics per evitar les invasions de vorera.

Junts avisa que la situació també afecta els busos
Junts, a més, considera que la manca d’ordre que hi ha també perjudica el transport públic en superfície, en referència als busos, perquè Barcelona és una ciutat on la majoria de gent es mou “a peu o amb transport públic, un tresor que hem de protegir”. En aquest sentit, Francina Vila denuncia la “pèrdua de velocitat comercial dels autobusos i interferències en carrils BUS i prioritats semafòriques”, una situació que “desincentiva l’ús del bus i degrada l’eficiència de la xarxa”. “La manca de disciplina en aquests col·lectius no és un bon negoci per al conjunt del sistema de mobilitat, perquè fa més insegurs els espais comuns, deteriora la convivència i desincentiva opcions tan bàsiques com és caminar”, adverteix.
D’altra banda, la proposició juntaire demana el desplegament d’“una comunicació directa i pràctica”, amb senyalització a peu de carrer i canals digitals, sobre les regles bàsiques: vorera prohibida, velocitat limitada en zones de convivència, respecte semafòric i espais reservats. “Cal fer complir les normes bàsiques: on es pot circular, a quina velocitat i com es comparteix l’espai. L’actuació prioritària ha de posar el vianant al centre i protegir el bus”, exposa el text presentat per Junts. “No podem permetre que la proliferació de ginys de mobilitat personal generi conflictes i posi en risc la seguretat dels col·lectius més vulnerables: gent gran, infants i persones amb mobilitat reduïda”, ha apuntat la regidora.