El grup d’experts que ha reunit Collboni per desencallar l’ampliació del Prat aposta finalment per allargar la pista més curta, però ha demanat “preferentment” no carregar-se la Ricarda. Un dictamen poc exacte que no ha convençut cap partit a l’oposició, dividida respecte a l’ampliació. Junts i ERC han aprofitat la inexactitud de l’informe i la intenció de l’executiu municipal de sumar-lo a altres estudis d’Aena i el govern espanyol per acusar el PSC d’estar esperant indicacions de Madrid.
En nom de Junts, Damià Calvet ha apuntat que “de res servirà que es prometi o es comenci un full de ruta si la governança està centralitzada, des de la distància o en funció dels interessos dels accionistes públics i privats d’Aena”. El ‘juntaire’ ha posat el Port de Barcelona d’exemple que sí que es pot gestionar una infraestructura des del territori -la propietat està repartida entre l’Ajuntament, la Generalitat i l’Estat-. Calvet ha demanat el “traspàs” del Prat per poder governar-lo “des de la proximitat”.

En termes força similars s’ha expressat el regidor republicà Jordi Coronas. “Espanya té un sistema absolutament centralitzat que ja només manté alguna república exsoviètica”, ha etzibat. Coronas ha recordat que Espanya té un model centralitzat i ha demanat definir un model de governança “des de Catalunya”. “La governança és l’element més important quan parlem d’un sistema aeroportuari en un país”, ha conclòs.
BComú veu l’informe com una “presa de pèl”
Les dues formacions independentistes han criticat que l’informe presenta solucions “massa genèriques” i “poc concretes”. És el mateix que ha expressat la presidenta de Barcelona en Comú, Janet Sanz, que troba a faltar que l’informe es mulli en “punts concrets”. Els Comuns han acusat Collboni de “prendre el pèl” a la ciutadania amb informe que prioritza l’ampliació de l’aeroport en un moment crític de Rodalies. “El que no pot ser és que tinguem un govern i un alcalde que van dient que són ecologistes i alhora plantegin una infraestructura com aquesta. Diuen que cal posar límits al turisme i després parlen de passar de 50 a 70 milions de turistes”, ha incidit Sanz.
D’altra banda, el PP ha celebrat les conclusions de l’informe i justament per això ha criticat Collboni per tenir el dictamen “amagat durant un any en un calaix”. “Barcelona i Catalunya ja no poden esperar més”, ha conclòs Daniel Sirera. El popular avisa que cada dia que passa sense l’ampliació és una oportunitat que si li dona a Madrid perquè “ens torni a passar la mà per la cara”.