El líder de Junts per Catalunya a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí Galbis, ha dit que les ordenances fiscals 2025 del govern de Jaume Collboni, presentades aquest divendres, “són les del tripartit, són les de l’acord ja tancat amb Comuns i ERC sobre el pressupost municipal de l’any que ve”. El líder del grup municipal juntaire ha fet aquesta valoració en un breu comunicat, on també deixa clar que Junts no donarà suport a les ordenances, que se sotmetran a votació el 16 d’octubre a la Comissió d’Economia i Hisenda. “Són les Ordenances Fiscals que hagués presentat el Govern Colau. Ja ho hem dit: Collboni és Colau sense Colau”, ha sentenciat.
Martí ha retret al govern de Jaume Collboni no haver buscat el seu suport ni haver negociat res: “De fet, hem rebut avui la documentació”. “Barcelona necessita el canvi real que Collboni ens va negar” ha defensat, perquè la situació financera de l’Ajuntament i els seus comptes permetria prendre mesures en benefici dels ciutadans i l’activitat econòmica de la capital catalana.
Així, segons el líder de Junts al consistori, es podria aplicar “una contenció fiscal per alleugerir el dia a dia de la gent de Barcelona, d’una banda, i per afavorir també l’activitat econòmica a la ciutat sostenible i que genera ocupació de qualitat, de l’altra”. Per Martí a, la proposta augmenta la pressió fiscal sobre el conjunt de la ciutadania, “maltracta els paradistes dels mercats municipals de manera escandalosa i amb augments de les taxes del 8%” i criminalitza el sector turístic.

Les mesures estrella de Collboni
La reacció de Junts ha arribat després que el tinent d’alcalde d’Economia a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls, ha proposat aquest divendres augmentar l’Impost de Béns Immobles (IBI) a hotels i terminals de creuers, en el marc de les ordenances fiscals 2025. La proposta també preveu augmentar el tipus d’IBI que afecta els 130 Béns Immobles de Característiques Especials (Bices), ubicats al Port de Barcelona, terminals de creuers, túnels de peatges o infraestructures com ara la planta regasificadora.
D’altra banda, vol una nova regulació del projecte Zona Bus 4.0, amb una nova taxa obligatòria diària de 35 euros adreçada als autocars turístics que vulguin aparcar a la Zona Bus, a més d’un nou permís de reserva prèvia de plaça, diari i de 3 euros per operació, per encotxar i desencotxar en “entorns singulars o de gran afluència”. A més, ha plantejat incrementar el preu de les tarifes ja existents d’estacionament i d’aturada d’aquest tipus de vehicles, que passarien de pagar uns 20 euros diaris a uns 80, de mitjana. Aquestes mesures permetrien, segons estimacions del consistori, passar d’una recaptació d’1 a 3 milions d’euros.