Les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Barcelona per al 2025 s’hauran de decidir el divendres en el plenari. Mentre que a finals d’octubre, Barcelona en Comú i ERC van avalar la tramitació inicial dels impostos i taxes, en la comissió extraordinària d’Economia i Hisenda d’aquest dimecres, els Comuns i ERC han fet una reserva de vot, la qual cosa deixa fins al divendres, al plenari, resoldre la incògnita si la ciutat podrà comptar amb unes noves ordenances fiscals per a l’any vinent, o el govern de Jaume Collboni, al contrari, es veurà obligat a prorrogar les actuals.
En la comissió d’aquest dimecres, els vots negatius han superat els favorables. Junts per Catalunya-Trias per Barcelona, PP i Vox han votat en contra (17 dels 41 regidors) i només el PSC s’ha posicionat a favor (10 regidors). Amb la reserva de vot dels Comuns (nou edils) i els republicans (cinc regidors), caldrà esperar fins al 20 de desembre per saber si la ciutat compta amb una nova fiscalitat per a l’any 2025.

Una nova terminal de creuers, un punt de desacord
Després que l’alcalde acceptés regular els lloguers de temporada a Barcelona, semblava que les negociacions entre el PSC i els Comuns estaven encarrilades, però el fet que el govern hagi valorat positivament la creació d’una terminal de creuers de luxe, en paraules de la presidenta dels Comuns a l’Ajuntament Janet Sanz i segons ha pogut comprovar el TOT Barcelona d’un document oficial, ha dut a Barcelona en Comú a fer un ultimàtum al PSC si vol aprovar les ordenances fiscals: haurà de renunciar a fer aquesta terminal de creuers.
En la seva intervenció, Sanz ha demanat “coherència” al govern. A parer seu, no es pot gravar més al sector turístic amb una mà i amb l’altra valorar positivament una nova terminal de creuers. Els Comuns han insistit que aquesta proposta és “inassumible” per a ells i han defensat “el decreixement turístic” tant en els pressupostos com en les ordenances fiscals.

Una miniterminal per a 1.000 passatgers
De fet, en el document al qual ha tingut accés el TOT sobre uns acords entre el Port de Barcelona i l’Ajuntament hi ha un punt en el qual es diu explícitament: “El govern municipal, en el marc de les converses amb el Port de Barcelona, fa constar i valora positivament que aquest planteja habilitar una miniterminal que doni servei a vaixells de nova generació amb capacitat màxima de 1.000 passatgers”. El posicionament del govern de Collboni sobre el punt és clar, però també el fet que aquest “no forma part” dels acords.
En resposta a Barcelona en Comú, el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica Jordi Valls ha dit que l’acord que tenen amb els Comuns és la de fer una proposta per reduir les terminals de creuers de set a cinc. “No ens alliçoni. Estem d’acord els dos en què cal reduir una infraestructura que vostè va acordar el 2018 i que ens ha portat a la situació d’increment sostingut de creueristes. Aquest és l’acord”. Davant la possibilitat que el Port plantegés fer una nova terminal de creuers, Valls ha dit que les matemàtiques són molt clares i ha reiterat que l’acord amb els Comuns és el de reduir de set a cinc, de la qual cosa es desprèn que no es donaria permís al Port per fer una nova terminal.
Sanz ha demanat Valls “fets no paraules”. “Tenim fins al divendres per concretar aquests fets i no paraules, amb una posició clara contrària respecte a aquesta nova terminal que pot ser que proposi el Port, i passar de set a cinc terminals. Farem reserva de vot fins que hi hagi aquests fets”.