L’alcalde Jaume Collboni s’ha assegurat el vot favorable d’Esquerra Republicana als pressupostos del 2026 i consolida la política de pactes dels darrers anys. El PSC, que portarà dijous a la tarda els comptes a aprovació inicial, encara ha de rascar el ‘sí’ dels Comuns si vol evitar automàticament una nova qüestió de confiança, la segona que hauria d’activar Collboni en aquest mandat. Junts ja se n’ha desmarcat, assegurant que són números “continuistes” amb el llegat de la predecessora Ada Colau. El PP ha titllat de “farsa” el pressupost i Vox no entra en el càlcul que fa l’Ajuntament.
Sense gaire sorpreses, el govern i ERC confirmen els principals pronòstics. Els republicans constaten que el govern municipal ha acceptat “totes les demandes” que va expressar públicament aquest dimarts la presidenta del grup municipal, Elisenda Alamany, i votaran per tercer any consecutiu a favor dels pressupostos del PSC. Entre altres mesures, els republicans havien demanat crear un fons de retorn turístic de 10 milions d’euros, incrementar la inversió prevista per a habitatge un 30% –opció ja contemplada en la proposta del govern- i destinar els recursos necessaris per revertir l’escàs ús social del català.

El tinent d’economia, Jordi Valls, s’ha felicitat per l’acord amb ERC i ha titllat el pacte de “positiu”. “Consolida algunes polítiques que vam posar el 2025, com el foment del transport públic”, ha remarcat durant una atenció als mitjans. “Hem de tenir projectes que sàpiguen enriquir-se per l’aportació dels altres. Cada grup pot tenir la seva visió de la ciutat, però per requerir majories es necessiten compartir les propostes. Les propostes d’ERC enriqueixen el nostre pressupost”, ha apuntat. Els pressupostos, ha incidit Valls, donen prioritat a tres eixos “compartits” per una majoria; “a les persones, des dels serveis socials i serveis públics, a l’habitatge i la seguretat”.
ERC també votarà a favor de les ordenances fiscals, que permetrien un increment del recàrrec turístic. La taxa, que encara està perdent d’un canvi normatiu que ha d’aprovar el Parlament de Catalunya, incrementarà fins al seu potencial màxim legal de 8 euros. Aquest increment es materialitzarà en una pujada d’un euro anual fins a 2029.
Negociació oberta amb els Comuns
Perquè tots dos tràmit tirin endavant, tant el pressupost com les ordenances, els Comuns també haurien de votar-hi a favor. Valls ha remarcat que el govern està fent “el correcte” per tenir pressupostos i que encara està en procés d’”intentar convèncer” els grups de l’oposició. “Fa temps que parlem amb els Comuns i ens hi reunim. Em consta que continuarem fent reunions”, ha especificat. El grup encara liderat per Janet Sanz ha exigit un canvi del Pla General Metropolità (MPGM) per prohibir els lloguers de temporada a la ciutat i, d’altra banda, evitar els desnonaments de menors al barri de Vallcarca. Un aspecte, aquest últim, que xoca frontalment amb la visió del PSC.