Si res es torç en les hores que queden per la comissió d’Economia i Hisenda d’aquest dimecres a la tarda, ERC podria votar a favor de les ordenances fiscals que el govern de Jaume Collboni presentarà. Fa un dia, la regidora de Barcelona en Comú Janet Sanz ja va avançar que el seu partit votaria que sí a la proposta d’impostos i taxes per al 2025 per permetre la seva tramitació. Si finalment, els republicans també ho fan, les ordenances fiscals del govern rebran 24 dels 41 vots de la comissió, la majoria absoluta.
La presidenta d’ERC a l’Ajuntament, Elisenda Alamany, ha estat qui ha confirmat la intenció de votar favorablement, tot i que la decisisó no es definitiva. “Si s’ha inclòs tot, hi votarem a favor, queden alguns serrells”, ha dit al TOT Barcelona. Les condicions que els republicans van posar a l’alcalde per votar favorablement les ordenances fiscals van ser duplicar el recàrrec de la taxa turística, dels quatre als vuit euros, d’una banda, i que els turistes paguin el que embruten a la ciutat i que la ciutadania deixi de fer-ho, amb una rebaixa de la taxa de residus. La intenció d’ERC és portar en el plenari una proposició sobre la taxa de residus al plenari d’octubre. En qualsevol cas, la tramitació serà llarga, ja que s’haurà de modificar la llei de residus estatal.
Els “serrells, tempos i tramitació”
Fonts d’ERC expliquen al TOT que encara han de rebre resposta del govern per acabar de tancar els “serrells”. Ambdós partits estan d’acord amb la música, però queden per afinar algunes notes, “dels tempos i la tramitació”, subratllen des del grup municipal d’ERC, ja que les propostes republicanes no únicament depenen del consistori sinó que requeriran una aprovació per part del Parlament -en el cas de la taxa turística- i del Congrés dels Diputats -pel que fa als canvis de la llei de residus estatal-. Tot i no precisar xifres, ERC pensa que el PSC els farà una proposta d’augment progressiu de la taxa turística, sense arribar als vuit euros.

Tal com ja ha explicat el TOT Barcelona, la proposta d’ordenances fiscals del govern de Collboni, així com les d’ERC i els Comuns, posen el focus en l’activitat turística. Entre les intencions de l’executiu del PSC hi ha la d’apujar l’IBI als hotels de luxe, als Béns Immobles de Característiques Especials (BICE) i crear una nova taxa per gravar els autocars turístics, que multiplicarà el que pagarà un autocar al dia, dels 20 als 80 euros.
Els Comuns vinculen el vot a un acord de pressupostos
Per la seva banda, els Comuns volen que es dupliqui el preu per entrar al Park Güell i també han plantejat un augment de l’IBI als hotels de luxe, però més elevat del que ha posat sobre la taula el govern. El dimarts, els Comuns van garantir el vot favorable a les ordenances fiscals per permetre la seva tramitació -ja que s’han d’aprovar definitivament abans del 31 de desembre perquè puguin entrar en vigor l’1 de gener del 2025. Sanz va dir que encara queda molt camí per córrer i van vincular l’aprovació definitiva de les ordenances fiscals a un acord de pressupostos, que podria estar encarrilat després del compromís de Collboni de regular els lloguers de temporada, intentar des de l’Ajuntament que es congelin les tarifes del transport públic del 2025 i plantejar que el Port elimini dues terminals de creuers, tal com va demanar Janet Sanz.