Hi ha una tònica que es repeteix a Barcelona. L’alcalde Jaume Collboni avança en solitari i amb els pressupostos prorrogats mentre l’oposició s’afanya a assenyalar aquesta solitud amb una eina tant antiga com simbòlica: la reprovació. Però si Collboni sobreviu sol a l’Ajuntament, l’oposició ho fa dividida. Junts no se n’ha sortit aquest divendres en l’intent de reprovar l’alcalde “com a màxim responsable de les polítiques de seguretat de Barcelona”. El principal grup de l’oposició ha criticat “la seva incapacitat manifesta per donar resposta” als reptes que plantegen els veïns, però no ha convençut els grups d’esquerres, d’acord a culpabilitzar l’alcalde però crítics amb la visió de Junts de les polítiques de seguretat.

Collboni, que malgrat salvar la reprovació no ha trobat pràcticament cap veu còmplice a l’hemicicle, s’ha defensat de les crítiques argumentant que Barcelona ha reduït un 8% els delictes de la ciutat respecte del primer trimestre del 2024, “el doble de l’any passat”. Són dades que ha fet públiques el mateix alcalde des de la cadira i que ha desgranat poc després l’Ajuntament: els fets delictius han passat de 44.691 als 41.124. D’aquests, 35.512 són delictes contra el patrimoni, una xifra que suposa un 9% menys respecte el primer trimestre de l’any passat, que es va tancar amb 39.037.

Barcelona a la màniga de l'uniforme d'un dels membres del cos / Ajuntament
Detall de l’escut del cos de la Guàrdia Urbana de Barcelona a la màniga de l’uniforme d’un dels membres del cos / Ajuntament

Les esquerres, entre les crítiques a Junts i Collboni

Els Comuns han acusat Junts d’adoptar un discurs “alarmista i estigmatitzador” amb barris com Sant Antoni i el Raval, que els ‘juntaires’ han posat en el focus de la inseguretat. “Motius per reprovar l’alcalde no ens en falten”, ha dit el regidor Marc Serra abans d’avançar el seu ‘no’. Els Comuns han acusat Junts d’atiar “la pitjor cara de la política” fent servir la inseguretat -defensava- per interessos polítics. “La seguretat s’aconsegueix amb més policia de barri i més recursos; això no vol dir armar-los amb pistoles tasser, sinó donar-los més formació i aconseguint més arrelament de la policia als barris”, ha insistit per distanciar-se.

ERC tampoc ha fet costat a la reprovació. “Ens hem tornat molt hooligan”, ha criticat el republicà Jordi Coronas. “Com resoldrem el problema? Cridant molt?”, ha qüestionat. “Venir aquí per fer un còctel i una proposta d’acord a mida està molt bé, i possiblement els seus l’aplaudiran, però aporta”, rematava Coronas, que ha tret pit de l’acord per incorporar 1.000 agents de la Guàrdia Urbana per als torns de nit.

La presidenta de BComú, Janet Sanz, amb el redigor Marc Serra, que ha intervingut al Ple, i Gemma Tarafa | Nazaret Romero (ACN)

PP i Vox voten a favor de la reprovació

El PP i Vox són els únics que han votat a favor de la reprovació, malgrat situar Collboni també al centre de la diana. Malgrat tot, i seguint la tònica de les esquerres, en aquesta ocasió ha estat un ‘sí’ crític amb la resta de grups. El regidor popular Daniel Sirera ha acusat els expresidents de la Generalitat Artur Mas, Quim Torra i Carles Puigdemont de no dotar Barcelona dels Mossos d’Esquadra necessaris i l’extrema dreta ha sentenciat: “A vostès, senyor Martí, també els hauríem reprovat”.

Junts s’ha quedat sol al costat de PP i Vox, una casuística que ha aprofitat el mateix alcalde. “No faci de la seguretat una bandera amb la qual atiar aquest govern, perquè sempre hi haurà algú a la seva dreta que ho farà més i millor que vostè, i pot entrar en una espiral molt perillosa”, ha apuntat Collboni amb to alliçonador. L’alcalde ha animat Junts “a no abandonar el camí de la política constructiva” i l’ha instat a aprovar una nova ordenança de civisme. La proposta de Martí Galbis demanava avançar en aquesta direcció i més patrullatge “visible” als barris de Sant Antoni i el Raval.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa