Segon any del govern de Jaume Collboni i segon any en el qual el PSC no aprovarà el pressupost de l’Ajuntament de Barcelona per la via ordinària. Si l’any passat, l’alcalde va haver de recórrer a la qüestió de confiança per tirar endavant els comptes, aquest 2025 l’executiu socialista opta per prorrogar el pressupost del 2024 després de no haver arribat a un acord amb Barcelona en Comú i només comptar amb el vot favorable d’ERC.

El tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica Jordi Valls ha dit que el govern es planta i no negociarà més amb els Comuns. Les negociacions s’han trencat. Valls ha dit que “les exigències” dels Comuns han estat cada cop més elevades i, a parer seu, no té sentit seguir parlant, perquè en algunes qüestions les posicions polítiques estan molt allunyades. El govern del PSC s’ha mostrat molt dur amb els Comuns, a qui ha acusat d’introduir “constants noves línies vermelles” i d’estar “enrocat en exigències inamovibles”. “Si mai no et dones per satisfet és perquè possiblement no busques cap acord”.

Segons el govern de Collboni, feia quatre mesos que es negociava i s’havien arribat a acords, incorporant a la proposta de pressupostos més de 200 milions d’euros en inversió per a habitatge públic i garantint la connexió del tramvia per la Diagonal. Valls ha afegit que les negociacions s’han de tancar per no “tensionar” més la situació. “A vegades, les forces polítiques es posen d’acord, i d’altres no. Anem a pròrroga pressupostària. No té sentit allargar un debat que no té més recorregut”.

Un 1,2% menys de pressupost del previst

En l’àmbit numèric, aquesta pròrroga no suposarà un daltabaix, ja que la diferència només és un 1,2% menys. Fa uns dies, Valls va presentar una proposta de pressupost de 3.850 milions d’euros, mentre que el 2024 els comptes van ser de 3.807 milions, que és la xifra que es prorroga. Una altra cosa és el que aquesta pròrroga significa en l’àmbit polític: després de prop de dos anys al capdavant de la ciutat, aprovar un pressupost continua sent l’assignatura pendent de Collboni.

Janet Sanz, presidenta del grup Municipal de Barcelona en Comú a l’Ajuntament de Barcelona / Jordi Play

Amb l’aposta per la pròrroga pressupostària, els comptes ja no es portaran a debat i votació a la comissió d’Economia i Hisenda del dimecres. De fet, l’expedient del pressupost ja no s’ha entregat als grups de l’oposició en l’ordre del dia amb la resta de punts que es tractaran, han confirmat diferents formacions al TOT Barcelona.

Negociacions encallades amb els Comuns

En la presentació de la proposta de pressupostos, el govern va oferir garantir la connexió del tramvia per la Diagonal -Valls ha assegurat que la unió del tramvia es farà igualment, tot i que, segurament, només fins a passeig de Gràcia aquest mandat- i més inversió en habitatge per aconseguir el vot favorable dels Comuns. Però ha estat insuficient. Aquest dilluns, el regidor Marc Serra ha dit que les negociacions estaven encallades i que el PSC no havia incorporat cap de les seves propostes. Entre les demandes figuren fer més superilles, impulsar una funerària pública i deixar tal com està la reserva del 30% per a habitatge públic en les noves promocions de pisos o grans rehabilitacions d’edificis, una normativa que el PSC vol revisar.

Valls s’ha mostrat molt crític amb algunes de les peticions dels Comuns, en especial amb la funerària pública, una iniciativa que la formació d’Ada Colau no va ser capaç de tirar endavant en vuit anys de govern, ha recordat Valls. El tinent d’alcaldia també s’ha mostrat especialment molest amb l’exigència dels Comuns pel que fa a la normativa del 30%. Segons Valls, havia de ser una adhesió total a allò que plantejaven els Comuns, sense cap mena de crítica.

La presidenta del grup municipal d’ERC, Elisenda Alamany, en una atenció als mitjans / ERC

ERC sí que votava a favor del pressupost

Per contra, els republicans sí que tenien intenció de votar a favor del pressupost, va dir el divendres la presidenta d’ERC a l’Ajuntament i secretària general del partit Elisenda Alamany, després que Collboni acceptés mesures per valor de 300 milions d’euros proposades per ERC, entre les quals hi havia una fàbrica de contingut digital en català, l’increment d’efectius de la Guàrdia Urbana o les bonificacions en el transport públic.

Poc després de la compareixença de Valls, ERC ha assegurat que totes les seves propostes estaran incloses en la pròrroga. Segons els republicans, es crearà una comissió de seguiment per a garantir-ho. “Hem fet els deures, llegint les necessitats de la ciutat i proposant solucions concretes als reptes en habitatge, seguretat, mobilitat, turisme i defensa del català. Lamentem la gesticulació dels darrers dies, on s’ha estat incapaç d’arribar a acords avantposant l’interès de la ciutat. El baròmetre ha deixat molt clar que els barcelonins volen que els partits treballin pensant en la ciutat, més que en els seus partits. I nosaltres treballarem en aquest sentit”, han valorat els republicans.

La resta de formacions (Junts, PP i Vox) ja havien manifestat que votarien en contra del pressupost. Aquest dilluns al matí, el president de Junts a l’Ajuntament Jordi Martí Galbis ho ha tornat a dir en una roda de premsa en la qual ha presentat la nova imatge i nom del grup municipal, que ara es dirà Junts per Barcelona.

Més notícies
Notícia: Sant Jaume divideix l’estratègia de la nova executiva d’ERC
Comparteix
Junqueras encara ha de convèncer la militància que no l'ha votat, una missió que diferents experts veuen més complicada si el partit s'acosta més a Illa que no pas a Collboni

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa