Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Collboni vol apujar l’IBI als hotels de luxe i la taxa de residus als ciutadans

El govern de Jaume Collboni vol apujar l’any 2025 l’IBI als hotels de luxe, però també la taxa de residus que paga la ciutadania, a través del rebut de l’aigua, per adaptar-se a un nou marc legal. A més, crearà una nova taxa d’aparcament per als autocars turístics de la ciutat. Aquestes són algunes de les propostes que incorporen les ordenances fiscals que l’executiu del PSC portarà a la comissió d’Economia i Hisenda del 16 d’octubre perquè es debatin i es votin, ha detallat aquest divendres al matí en roda de premsa el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica Jordi Valls.

L’increment de l’IBI als hotels de luxe va ser una de les iniciatives que els Comuns van posar sobre la taula el dijous per votar les ordenances fiscals de l’equip de govern de Collboni, de la qual cosa es desprèn que les dues formacions estarien apropant posicions. Valls ha subratllat que també veu bé, com demanaven els Comuns, augmentar el preu de l’entrada del Park Güell, tot i que no s’ha volgut comprometre a què sigui el doble. Pel que fa a l’increment de l’IBI als immobles amb un major valor cadastral, i que inclou els hotels de luxe, afectarà 233 edificis d’oci i hostaleria, dels quals 208 són hotels. D’aquests, el 63,5% són societats patrimonials o fons d’inversió, ha remarcat Valls. L’increment de l’IBI serà de l’1 a l’1,08%.

La taxa de residus es cobra a través del rebut de l’aigua

La taxa de residus s’apujarà

Si bé el criteri general del govern de Collboni és no augmentar la pressió fiscal a la ciutadania -i això significa que impostos com l’IBI no s’apujaran-, els barcelonins veuran com el 2025 hauran de pagar més per la taxa de residus que es cobra a través del rebut de l’aigua. Segons ha explicat Valls, la proposta d’ordenances s’adapta a l’entrada en vigor de la Llei 7/2022, que determina l’existència d’una taxa no deficitària que cobreixi el 100% dels costos de prestació del servei. Això es traduirà en un increment de les tarifes progressivament en tres anys. El 72,7% de les llars veurà com se’ls incrementa la factura entre cinc i 10 euros l’any, en funció de la categoria del comptador. Per exemple, els que paguen 27,65 euros de la taxa, l’any que ve en pagaran 32,91, i els rebuts de 51,38 euros de taxa pujaran fins a 61,15 euros anuals.

En qualsevol cas, caldrà veure com queda finalment la taxa de residus en un futur perquè una de les propostes que negocia ERC amb el govern de Collboni és que els turistes paguin els residus que generen a la ciutat. En aquest sentit, els republicans volen dur al plenari d’octubre una proposició per intentar rebaixar la taxa de residus a la ciutadania. ERC està estudiant a través de quin mecanisme es pot aplicar aquesta proposta per fer que els turistes paguin el que embruten, però assegura que és viable. El que sembla clar és que la tramitació es preveu llarga perquè implicarà segurament canvis en normatives estatals.

Una nova taxa als autocars turístics

D’altra banda, el govern de Collboni crearà l’any vinent, si aconsegueix aprovar les ordenances fiscals, una nova taxa per als autocars turístics, la Zona Bus 4.0, que té per objectiu limitar, endreçar i governar les parades i estacionaments d’autocars discrecionals turístics, per tal de gestionar la mobilitat turística, limitant el volum d’autocars a la ciutat a un màxim diari. Així, l’Ajuntament crearà un permís diari d’ús dels aparcaments de la zona bus que tindrà un cost de 35 euros diaris. A més, si aquests vehicles volen parar en els espais de gran afluència o entorns singulars, hauran de fer una reserva prèvia que tindrà un cost addicional de tres euros per cada operació perquè els turistes pugin o baixin dels vehicles. Els autocars turístics també veuran com se’ls incrementa la taxa d’ocupació de l’espai públic un 12%. Amb la taxa de la Zona Bus 4.0, l’Ajuntament estima que es podrà incrementar en tres milions d’euros la recaptació actual, que és d’un milió, ja que els costos totals d’un autocar turístic a la ciutat passaran dels 20 euros actuals als 80.

L'estacionament d'autocars al carrer Provença, a prop de la Pedrera,
L’estacionament d’autocars al carrer de Provença, a prop de la Pedrera, en una imatge d’arxiu / D.C

Pujarà l’IBI dels edificis BICES

La proposta d’ordenances fiscals del govern municipal preveu també una modificació a l’alça de l’IBI que afecta els Béns Immobles de Característiques Especials (BICES), ubicats bàsicament al Port de Barcelona, pel pes que tenen en l’activitat turística. Són 130 immobles com els ports comercials, les terminals de creuers o els túnels de peatges. L’augment serà progressiu en tres anys, per passar del 0,80% actual a l’1,30% el 2027. Altres ciutats portuàries com València i Algesires ja cobren l’1,30. La pujada del 2025 tindrà un impacte de 4,42 milions.

A més de taxes i impostos, la proposta d’ordenances fiscals de l’Ajuntament incorpora també els preus públics que els ciutadans paguen per alguns serveis o equipaments. A l’espera que es concreti el nou import per accedir al Park Güell, Valls ha subratllat que com a criteri general només s’apujarà l’IPC, tot i que en el cas dels mercats de Barcelona serà del 8%, un percentatge “pactat amb els paradistes”. I pel que fa a les bonificacions, es reduirà al 50% la que tenien del 100% els cotxes elèctrics per estacionar a la zona blava.

Amb els canvis, uns 22,5 milions d’euros més

Amb les ordenances fiscals que inicien la seva tramitació la setmana vinent, l’Ajuntament espera recaptar uns 22,5 milions d’euros més el 2025 respecte al 2024, amb tots els canvis proposats. Perquè entrin en vigor el pròxim 1 de gener, han de rebre la llum verda definitiva en el plenari de desembre. El govern de Collboni coincideix amb Barcelona en Comú i ERC d’augmentar la pressió fiscal a l’activitat turística, i probablement les ordenances que es presentaran el 16 d’octubre s’aprovaran inicialment. Valls ha reconegut converses amb els dos partits, però no ha volgut pressuposar el vot favorable.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa