Salvador Illa ha tirat pel dret i, tot i governar amb minoria la Generalitat, ha tancat un acord amb Aena i el govern espanyol per ampliar l’aeroport de Barcelona. La proposta, que costarà uns 3.200 milions d’euros i hauria d’estar enllestida el 2033, preveu allargar uns 500 metres la pista del mar del Prat. Hores després de la compareixença d’Illa, l’alcalde Jaume Collboni ha aplaudit la iniciativa del Govern català i ha defensat que la ciutat pugui disposar d’unes instal·lacions aeroportuàries que permetin als viatgers volar “sense escales a Madrid o Frankfurt”.
En una roda de premsa aquest dimarts a la tarda, Collboni ha reivindicat la participació dels municipis metropolitans en el projecte d’ampliació de l’aeroport. Per a l’alcalde de la capital catalana, és del tot raonable que els ajuntaments estiguin asseguts a la taula en el moment de prendre decisions.

Una posició competitiva en l’àmbit internacional
En opinió de Collboni, el projecte d’ampliació del Prat és molt semblant a les polítiques que defensa el consistori i servirà per reforçar el paper de Barcelona “per mantenir una posició competitiva en l’àmbit internacional”.
En l’àmbit mediambiental, Collboni ha assegurat que la proposta del Govern de la Generalitat va també molt en la línia de la feina feta pel Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona de tenir “el mínim impacte mediambiental al territori i la màxima compensació ambiental”. En el seu moment, el comitè municipal va dir, sense mullar-se gaire, que l’ampliació s’havia de fer “preferentment sense tocar els espais protegits de la Ricarda i el Remolar”.
La valoració tan positiva del govern municipal s’ha contraposat amb les crítiques que han llançat Barcelona en Comú i ERC, soci preferent de Collboni els dos primers anys de mandat, a la proposta d’ampliació.
Els Comuns i ERC, en contra
Segons Janet Sanz, presidenta dels Comuns a l’Ajuntament, ampliar el Prat “és un despropòsit”. I ha afegit que és contradictori voler tancar els pisos turístics el 2028 i a la vegada voler rebre 20 milions de turistes més, ha indicat la regidora en un missatge a la xarxa X, amb relació a l’increment de passatge que pot suposar l’ampliació.
Des d’ERC, la secretària general i president del grup municipal Elisenda Alamany ha culpat Aena del fet que Barcelona encara no disposi d’un gran aeroport internacional. Alamany ha reclamat també “més ambició nacional” i arrencar la gestió de la infraestructura de les mans d’Aena, una empresa estatal.
☝🏻 Jaume Collboni s’ha de posar al costat de les institucions catalanes per defensar el traspàs de la gestió aeroportuària
— Junts per Barcelona (@Junts_BCN) June 10, 2025
➡️ El futur de l’aeroport del Prat passa perquè hi hagi un traspàs integral de les infraestructures a les administracions catalanes. pic.twitter.com/KH3oI4AqYX
Junts demana el traspàs integral de la infraestructura
El president de Junts a l’Ajuntament Jordi Martí Galbis ha defensat que el futur de l’aeroport del Prat “passa perquè hi hagi un traspàs integral de la infraestructura aeroportuària per Catalunya, per les institucions i administracions catalanes, i per la gestió participada de totes elles”. També ha remarcat que no es pot mirar el futur amb garanties, “només centrant-nos en una possible ampliació d’una tercera pista”. “Jaume Collboni s’ha felicitat per aquesta notícia. Creiem que el que ha de fer l’alcalde de Barcelona és posar-se al costat de les institucions catalanes en defensa d’aquest traspàs integral de la infraestructura i també de la gestió de la infraestructura aeroportuària per part de les administracions i les institucions del territori”.
✈️ Celebro el anuncio de la ampliación del aeropuerto. Barcelona no puede permitirse seguir perdiendo oportunidades.
— Dani Sirera (@danielsirera) June 10, 2025
Pero no olvidemos que en 2021 el Gobierno paralizó una inversión de 1.700 M€ para ampliarlo y en 2025 compró la casa Gomis (La Ricarda) para frenar el proyecto. pic.twitter.com/TRwufbtmZP
Per la seva banda, Daniel Sirera, líder del PP al consistori barceloní, ha celebrat l’ampliació. “Barcelona no es pot permetre seguir perdent oportunitats”. Sirera ha recordat que el govern espanyol va paralitzar el projecte el 2021, perdent una inversió de 1.700 milions d’euros, i el gener del 2025 va comprar la Casa Gomis, una joia racionalista situada enmig d’una pineda a només 400 metres de la tercera pista, un fet que en el seu moment es va llegir com una dificultat a l’ampliació de l’aeroport.