Jaume Collboni ha encarregat una auditoria dels comptes, empreses, consorcis i fundacions municipals. Poc després d’arribar a l’alcaldia, el 31 d’agost del 2023, el nou govern del PSC va licitar un lot de contractes per un valor estimat total de més de 5,9 milions d’euros [veure aquí]. Les ofertes públiques ja van ser adjudicades a empreses diverses del sector el passat 17 de març. Aquesta auditoria arriba després que el consistori es negués a fer-ne una dels vuit anys de mandat d’Ada Colau que va demanar una entitat veïnal, Avis del Barri del Bon Pastor, que l’octubre de l’any passat comptava amb el suport de més de 2.100 veïns.
A grans trets, les feines que hauran de fer els auditors són d’intervenció general, incloent-hi l’auditoria dels comptes generals de l’Ajuntament, “entitats públiques empresarials, societats, consorcis, fundacions, associacions” del grup municipal, així com un servei d’assessoria integral (legal, tècnica i econòmica financera) a les entitats dependents de l’Ajuntament i a la direcció d’empreses, consorcis i fundacions, entre d’altres. Segons va avançar The Objective, les empreses adjudicatàries que fan el servei d’auditoria són Ernst & Young, UTE Auren Auditores SP SLP-Uniaudit Oliver Camps SL UT, Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría SA i Faura-Casas. Dels cinc lots del contracte, un ha quedat desert.

Habitual, segons l’Ajuntament
Fonts del servei de premsa municipal asseguren al TOT Barcelona que es tracta d’una auditoria “habitual” i que se sol fer periòdicament, en paraules de la gerència de l’Ajuntament. En canvi, Luis Carmelo, portaveu de l’associació Avis del Barri del Bon Pastor, vincula el fet que finalment Collboni hagi decidit fer una auditoria per iniciativa pròpia a la intenció de l’entitat veïnal de denunciar a Europa la negativa del consistori de facilitar-los la documentació dels vuit anys de mandat de Colau.
En concret, l’Ajuntament va esgrimir com un dels motius a no fer l’auditoria que la petició d’informació demanada pels veïns era massa àmplia. “És d’un volum inassumible, afecta a tota l’organització municipal i ens dependents, i a més a més compren un àmbit temporal que va des del juny del 2015 fins al juny del 2023, és a dir, vuit anys. Actualment, amb els sistemes d’informació dels que disposa aquest Ajuntament no és possible obtenir tota la informació demanada d’una forma ordenada i centralitzada, i caldria fer una recerca individual de cada un dels diferents conceptes demanats per cada una de les gerències i ens dependents”.
Recurs a la GAIP
El no de l’Ajuntament va dur els veïns a presentar un escrit davant la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP), un òrgan autonòmic independent que té com a principal funció atendre les reclamacions de la ciutadania contra la desestimació d’accés a la informació. Inicialment, va ser admès a tràmit provisionalment, però posteriorment la GAIP el va arxivar. Carmelo va demanar desarxivar la reclamació, una possibilitat que la Comissió ha negat, ja que es tracta d’un expedient resolt. Si l’entitat veïnal vol presentar un recurs de reposició contra la decisió, haurà de presentar una nova reclamació davant la GAIP, indica la documentació a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona. La GAIP diu als veïns que “no és l’òrgan competent per a resoldre, promoure o elaborar auditories de cap organisme públic”. Carmelo assegura que ells no han demanat a la GAIP que faci cap auditoria, sinó que els garanteixi accedir a la informació pública que van plantejar l’Ajuntament.