ERC no prendrà cap decisió sobre una possible entrada al govern de Jaume Collboni fins que s’hagin celebrat les eleccions a la Federació de Barcelona, el 26 d’abril. Ho verbalitza Eva Baró, regidora republicana a l’Ajuntament de Barcelona i candidata a la reelecció com a presidenta de la Federació. La direcció entrant haurà de ser qui decideixi quina és “la seva estratègia política” i qui “marqui al calendari” d’allò que pugui considerar oportú, ha dit Baró en una entrevista al TOT Barcelona. En qualsevol cas, Baró assegura que la militància ha de ser qui tingui “la darrera paraula i la que ha de marcar la decisió definitiva” sobre un hipotètic govern de coalició amb el PSC. És a dir, si es dona el cas, la decisió es votarà a través d’una consulta o congrés.
A les eleccions de Barcelona es presenten dues llistes, una és la junquerista, Endavant, Barcelona!, encapçalada per Baró i Lourdes Arrando (que seria la secretària general), mentre que l’altra, formada per crítics amb Oriol Junqueras, és Dignitat Republicana, i presenta com a candidats a Creu Camacho (presidenta de la Federació), Miquel Colomé (secretari general) i Rosa Surinyach (candidata a la presidència de l’assemblea d’ERC a Barcelona). Aquesta segona llista també vol que sigui la militància qui decideixi i s’ha compromès a fer una consulta a la militància sobre el preacord amb Collboni abans de l’estiu si guanya les eleccions a la Federació de Barcelona.
El context del preacord ha canviat substancialment
ERC, que a l’Ajuntament encapçala Elisenda Alamany, i el PSC de Collboni van tancar un preacord per formar un govern de coalició el juny passat. El dia 13 d’aquell mes del 2024, la militància de Barcelona havia de votar si avalava aquell pacte o no, però la cita es va ajornar enmig d’una divisió interna molt important. Segons Baró, aquesta votació no s’ha tornat a convocar perquè ja es va desencadenar el congrés per escollir la nova direcció nacional del partit, en el qual es va acabar imposant la candidatura de Junqueras i Alamany (Militància Decidim). I si s’hagués plantejat de nou la votació barcelonina podia haver-se vist “intoxicada” per tot el procés nacional que s’estava engegant. I, de la mateixa manera, el congrés barceloní podia haver “contaminat” el congrés nacional republicà, opina la regidora.

D’aquell preacord entre ERC i Collboni han passat 10 mesos, i ara “el context ha canviat substancialment”, subratlla Baró, tant per als republicans com pel PSC. I en el cas dels republicans, si es planteja de nou entrar al govern municipal, és quelcom que haurà de valorar la nova direcció de Barcelona que surti de les eleccions del 26 d’abril, “en consonància, evidentment, amb el grup municipal i amb la participació de la militància”. “S’ha de fer amb la calma necessària i s’ha de fer amb una direcció que estigui legitimada, mirant endavant i no a correcuita”, afegeix Baró.
L’entrada al govern municipal, molt complicada
Tot i aquesta versió oficial, les opcions que ERC entri al govern de la ciutat s’allunyen i es compliquen a mesura que s’aproximen les eleccions municipals, previstes per al maig del 2027. Així ho asseguren diferents fonts republicanes consultades pel TOT, tal com ja va recollir aquest mitjà el dissabte passat, en un article sobre que les eleccions barcelonines d’ERC són la primera revàlida per a Junqueras. El panorama polític republicà a la capital catalana no quedarà clarificat del tot fins a l’estiu, ja que després de les eleccions a la Federació de Barcelona s’hauran de renovar els càrrecs dels casals de districte d’ERC, la qual cosa significa que probablement fins al setembre del 2025 no es prendria cap decisió i quedarien menys de dos anys per les eleccions municipals. I el més important: entrar al govern de Collboni segueix sense generar consens entre la militància republicana.