L’Ajuntament de Barcelona s’ha posicionat a favor de l’eliminació dels anomenats visats d’or. Així ho ha acordat el Ple, que ha aprovat una proposta presentada per ERC amb l’objectiu d’instar l’Estat a posar fi a aquest tipus de llicències, que permeten obtenir el permís de residència pel sol fet de comprar un immoble per valor de 500.000 euros o més.
La proposició dels republicans ha tirat endavant gràcies al suport dels grups municipals del PSC i els Comuns, mentre que Trias per Barcelona ha decidit abstenir-se. Per la seva banda, el PP i Vox hi han votat en contra. Segons ha explicat la portaveu d’ERC, Elisenda Alamany, des d’aprovació de la llei estatal el 2013 s’han concedit uns 15.000 visats d’or sense fiscalitzar l’origen del capital.
En aquest sentit, el tinent d’alcaldia Jordi Valls ha coincidit a assenyalar que la llei dels visats d’or pot fomentar pràctiques especulatives i tenir un impacte negatiu en el mercat de l’habitatge, una posició que també ha compartit la regidora de Barcelona En Comú Janet Sanz.
Correctiu a Collboni per les ordenances fiscals
Cal recordar que en aquesta sessió plenària l’executiu liderat per Jaume Collboni s’ha quedat sense socis per a l’aprovació les seves ordenances fiscals, de manera que finalment s’hauran de prorrogar les del 2023. Les taxes i tributs municipals arribaven al ple d’aquest divendres amb un dictamen negatiu de la Comissió d’Economia i Hisenda de la setmana passada, una tendència que el govern no ha aconseguit capgirar.
En qualsevol cas, el debat que havia de ser sobre les ordenances ha mutat en un debat sobre els hipotètics socis de govern que pugui tenir el PSC. De fet, el mateix govern ha titllat el no de tots els partits de “vot polític que busca pressionar un govern, perquè dues forces polítiques -Trias per Barcelona i Comuns- volen formar part del govern i de la governança de la ciutat”, en paraules del regidor de Jordi Valls.