El jutjat d’Instrucció número 1 de Barcelona ha arxivat la causa contra els tres agents del cos dels Mossos d’Esquadra, dos escopeters i un comandament de la Brimo, que van treure l’ull amb una bala de foam a una manifestant durant les protestes del 16 de febrer de 2021 arran de l’empresonament del raper Pablo Hasél. Així ho ha dictaminat el jutjat aquest divendres, segons ha avançat ‘El Periódico’ i han confirmat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) fonts del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. La jove va perdre l’ull fruit de l’impacte d’una bala d’aquestes característiques disparada per un dels agents del cos que va participar en l’actuació per dissipar la concentració. Així doncs, amb l’arxivament de la causa, aquest procés no arribarà a judici.
El col·lectiu d’advocats Irídia, que representen els interessos de la víctima, lamenten haver tingut coneixement de la resolució dels magistrats del jutjat d’instrucció de Barcelona a través dels mitjans de comunicació. L’advocada Sònia Olivella s’ha mostrat indignada per la filtració del text als mitjans abans que la decisió judicial arribés a la dona, un fet que ha considerat “revictimitzant”. Tant ella com Xavi Muñoz, advocat del mateix col·lectiu, han assegurat que recorreran contra la decisió del jutjat perquè consideren que els fets són “molt greus” i que “han d’arribar a judici”. De fet, a mitjans de febrer d’aquest mateix any, l’advocat de la jove afectada criticava que la causa judicial hagués quedat paralitzada sense cap més detall tot i que el període d’instrucció ja havia conclòs.

Contra les bales de ‘foam’
Olivella també ha recordat que al Parlament hi va haver un “consens clar” perquè no es tornessin a fer servir projectils de ‘foam’, per la qual cosa ha considerat “totalment inacceptable” que aquest cas “quedi impune”. De fet, els mateixos Mossos van admetre l’octubre de 2022 que aquests projectils no eren precisos.