Si el sector del taxi a Barcelona es mobilitza amb el focus posat en els VTC, també aquest sector en guerra amb el servei de taxi pren els carrers. I ha anunciat una nova marxa lenta pels carrers de Barcelona per aquest divendres, 11 d’abril a les 10.30 h a la plaça de les Drassanes. Les empreses d’VTC denuncien que la nova llei per regular el transport de viatgers en vehicles de fins a nou places amenaça el sector i suposarà la pèrdua de 3.840 llocs de feina. Les mobilitzacions dels VTC van començar el dilluns 3 de març amb una aturada de quatre hores, coincidint amb el primer dia del MWC, i ara torna una nova tongada de protestes que s’allargarà fins al maig. La marxa d’aquest divendres està convocada pel Sindicat Lliure de Transport (SLT) i té el suport d’Unauto VTC i l’Associació Aurora Catalana VTC.
Els vehicles partiran del moll de Sant Bertran, recorreran l’avinguda Paral·lel i l’avinguda de Roma, i els conductors continuaran a peu per l’avinguda de Josep Tarradellas fins a la seu del Departament de Territori i Sostenibilitat. Aquesta és la primera de tres accions de protesta previstes per a l’abril i el maig per reclamar una negociació directa sobre la nova llei, que el Govern català vol portar al Parlament pròximament per a sotmetre’l a votació.

Una dècada de conflicte
El conflicte va començar a gestar-se amb l’arribada d’Uber a l’Estat espanyol el 2014. Barcelona va ser una de les primeres ciutats on la plataforma va començar a operar, introduint un model de negoci innovador que va permetre a conductors privats oferir serveis de transport a través d’una aplicació mòbil. Aquest model, conegut com a VTC, es va enfrontar ràpidament a l’oposició del sector del taxi, que considerava que aquestes plataformes estaven operant sense complir les mateixes regulacions i costos que els taxistes tradicionals. La tensió va escalar quan, el 2015, un tribunal espanyol va ordenar la suspensió d’Uber a causa de la manca de llicències adequades per part dels conductors. Tot i això, la plataforma va tornar el 2016 sota el model d’UberX, utilitzant vehicles amb llicències VTC, cosa que va revifar el conflicte.
Un dels punts àlgids del conflicte va passar el 2018, quan el govern espanyol va aprovar un reial decret que establia la proporció d’una llicència VTC per cada 30 llicències de taxi, coneguda com la norma de l’1:30. Tot i les nombroses regulacions i ajustaments, el conflicte entre el taxi i els VTC a Barcelona sembla lluny de resoldre’s. Els taxistes continuen demanant una major protecció davant del que consideren una competència deslleial, mentre que els conductors de VTC i les plataformes que els donen suport insisteixen que tenen dret a operar al mercat sota les mateixes condicions que qualsevol altre negoci.