L’ampliació de l’L4 és segurament és una de les connexions més reclamades. Actualment, la connexió entre Sant Martí i Sant Andreu es redueix a uns pocs autobusos lineals que dificulten el pas entre dos districtes separats per la via del tren i tres ponts força llargs. Ara bé, les noves parades no han acabat de convèncer els veïns més pròxims, que en una breu piulada a les xarxes deixen clar que “no accepten” el nom de les estacions. En el cas concret de la Verneda, els veïns no entenen per què s’ha optat per posar el nom de Santander a la parada que s’ubicarà a la seva zona. “Si preguntem a la gent en quin barri es troba si baixa a la parada Santander –sense fer sevir Google Maps– el 90% no sabrà que és a la Verneda. Volem el nom del barri, si s’ha de posar nom de carrer preferim Ca N’oliva o Via Trajana”, diu una piulada de l’associació de veïns la Verneda Alta. En conversa amb el TOT Barcelona, el president de l’entitat, Rubén Parada, afegeix que Santander és un carrer “industrial, oblidat i sense importància” per al barri i demana una alternativa “amb més gràcia”.
En aquest sentit, el líder veïnal lamenta que es falli “ara que podíem posar, per fi, el nom que toca a una estació”. Rubén Parada critica que algunes estacions no corresponguin amb el lloc que toca. Ras i curt: la Pau s’ubica més aviat al barri de la Verneda; la parada del Besòs al barri de la Pau; i el cas més surrealista de tots, el de la Verneda, estació ubicada enmig del no-res a Sant Adrià del Besòs, un municipi diferent. “Si ni tan sols coneixen el barri per posar bé els noms de les parades, com han d’entendre els problemes ‘greus’ que hi ha a la zona”, retreu el veí. Des de l’associació veïnal asseguren que opten per la ironia per fer explicar que són “sempre els últims de la llista”. Parada lamenta que formen part “dels altres barris” de Sant Martí, i que el Poblenou i el Clot són els “bonics” del districte. Per això, l’activista assegura que cal aprofitar aquestes situacions, per absurdes que puguin semblar, per reivindicar-se.

Tot plegat es produeix en un moment en què el futur tram de l’L4 ha agafat embranzida. La línia creixerà fins a l’estació actual de Sagrera i connectarà la groga amb l’L1, L5, L9 nord i L10 nord. De fet, el nou recorregut aprofitarà part del túnel de L9 i L10. El tram que queda per fer, poc més de 300 metres, és justament el que donarà lloc a la futura estació de Santander. L’altra estació que guanyarà l’L4 és la Sagrera-TAE –que connectarà directament amb la futura estació de l’AVE, que tampoc agrada a la zona perquè “exclou” Sant Martí. El final de línia serà la Sagrera actual, que connecta amb diferents línies de Rodalies i busos interurbans.
Enuig pel nom de la futura estació de l’AVE
Des de l’entitat veïnal reconeixen que ara no canviaran els noms inexactes de les parades del districte i que, amb tota probabilitat, tampoc el de la futura Santander. Ho entomen com una “reivindicació curiosa” que serveix per explicar un problema endèmic. Ara bé, insisteixen que la curiositat es converteix en enuig quan toca parlar de la futura estació intermodal. Rubén Parada lamenta que la futura estació central de Barcelona només es digui Sagrera quan se situa i afecta sobretot Sant Martí. Si els noms de l’L4 són una “curiositat”, Parada veu en el cas de la Sagrera un tema “polític”: “La Sagrera té millor nom que Sant Martí”. A la Verneda insisteixen que l’estació hauria d’incorporar el nom del seu districte i no descarten que el veïnat s’aixequi en contra d’aquesta decisió.