Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’ús del vehicle privat cau per sota del 20% per primer cop a Barcelona

Barcelona ha tancat el 2023 amb només un 19,9% dels desplaçaments fets amb vehicles privats. La preferència del cotxe o la moto per moure’s per la capital arriba així a mínims històrics. Segons les darreres dades municipals, exposades aquest vespre al ple del Pacte per a la Mobilitat –que agrupa l’administració i entitats diverses– a Barcelona s’han fet 1,7 milions de desplaçaments motoritzats, una dada que decreix un 0,3% respecte al 2022 i assoleix registres històrics.

D’altra banda, vuit de cada deu desplaçaments ja són “sostenibles”, és a dir, en transport públic, bicicleta o a peu. El que més creix és l’ús del transport públic, que augmenta un 18% respecte al 2022 (fins a un total de 2,9 milions), seguit de la bicicleta i els patinets, amb un increment del 7% (318.600). Per últim, els desplaçaments a peu –que són els més majoritaris, quatre de cada deu– pugen un 2% fins als 3,5 milions diaris.

Una estació de metro AJUNTAMENT
El metro, el transport públic que més creix | AJUNTAMENT

En línies generals, si sumem els desplaçaments sostenibles i privats, es calcula que hi ha hagut 8,4 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que l’any anterior, increment que l’Ajuntament atribueix al “creixement del transport públic”. El consistori remarca que els indicadors tornen a situar-se en valors similars als que hi havia abans de la pandèmia i “constaten”, diu, que s’avança en “els objectius fixats”.

En marxa el nou Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030

L’Ajuntament ha aprofitat la trobada amb les entitats i empreses del sector per valorar el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de 2024 i per exposar com estan els treballs del PMU de 2025-2030. Per ara s’ha fet una “anàlisi” dels reptes actuals, els quals l’Ajuntament insisteix que passen per “establir un model de mobilitat en superfície segur, eficient i sostenible; assolir un sistema de transport públic que capti més viatgers del vehicle privat; i reduir la dependència del cotxe o la moto i mitigar les seves externalitats negatives”.

El consistori remarca que vol adoptar canvis “des del consens” per ampliar i protegir “el vianant” i elaborar un nou model que “prioritzi” els mitjans sostenibles. En tot cas, fins ara no s’ha concretat la lletra petita del nou PMU i des de l’Ajuntament es limiten a informar que “estarà orientat a satisfer els motius de la mobilitat de les persones”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa