Un informe de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) alerta que la liberalització dels VTC amenaçaria “greument” la mobilitat a Barcelona. L’estudi tècnic, encarregat pel sindicat Élite Taxi en el marc de les converses amb l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i l’AMB, avisa que “l’entrada massiva” de nous operadors arran posaria en risc les zones 30, els carrils bici i la gestió de la càrrega i descàrrega per l’augment de la circulació. “Qualsevol ampliació d’oferta de transport ha de passar per criteris d’interès general, prioritzant la funcionalitat, la seguretat, l’eficiència i l’encaix amb l’ecosistema urbà. La liberalització de serveis com les VTC és incompatible amb els objectius que persegueixen l’AMB i l’Ajuntament”, insisteix l’informe.
El document, que signa l’enginyer director del Departament de Resistència de Materials i Estructures en l’Enginyeria de la UPC, Joan Velázquez, té per objectiu analitzar els límits de la mobilitat urbana en un context de reducció de l’ús dels cotxes. Velázquez veu “incompatibles” les propostes de liberalització massiva del transport de viatgers amb el model de mobilitat que promou la ciutat de Barcelona. “Qualsevol ampliació incontrolada del nombre de vehicles amb ànim de lucre com les VTC posaria en risc els equilibris ja fràgils del model urbà vigent”, insisteix l’estudi, que avisa dels problemes de convivència amb els carrils bici, “al límit de la seva capacitat funcional i de convivència modal”. L’inici del carrer Aragó o la plaça Llevant, a la intersecció de la Rambla Prim i l’avinguda Diagonal, en són alguns exemples.
Gran risc de “saturació” per l’entrada de VTC
Un altre gran problema que identifica l’estudi és la gestió de la càrrega i descàrrega en un context de creixent complexitat en la mobilitat urbana. “Afegir milers de nous vehicles amb finalitats comercials i de transport de passatgers, com proposen algunes empreses de VTC, comportarà un risc real de saturació en zones d’alta densitat residencial o comercial”, afegeix el document, de 22 pàgines. “Aquests vehicles, que solen operar de forma intensiva i sense punts d’estacionament assignats, ocuparien espais ja altament tensionats, en conflicte directe amb les necessitats logístiques, el transport públic i el servei de taxi”. L’informe identifica punts crítics com la cruïlla de Calàbria amb París o de Sardenya amb València.

Les zones 30, amenaçades
La liberalització del sector del VTC també posaria en risc la viabilitat de les zones 30, que ja suposen el 68% de la xarxa viària de la ciutat. “L’entrada massiva de vehicles VTC, funcionant amb lògiques de captació permanent i sense planificació territorial, és incompatible amb l’objectiu estructural de fer de Barcelona una ciutat 30 real i operativa”, alerta l’informe tècnic de la UPC. “A diferència del taxi, que funciona amb un nombre limitat de llicències, calendaris de descans i tarifes regulades, els VTC operats per plataformes digitals no tenen actualment un encaix funcional dins d’un model basat en la contenció del trànsit i la racionalització de l’espai públic”.
“La coexistència d’aquest model amb una liberalització de les VTC generaria col·lisions d’interès i congestió estructural, especialment als eixos ja pacificats o en transformació”, insisteix el document, titulat Disruptors del trànsit: evidències tècniques sobre els límits del sistema viari. “La possible entrada massiva de VTC és directament incompatible amb l’actual estructura urbana i els seus límits operatius”, afegeix Velázquez. “Si Barcelona aspira a una mobilitat coherent amb els seus objectius ambientals, socials i d’equitat, ha de preservar un model regulat, planificat i adaptat al context físic i institucional actual”.

La convivència difícil amb els carrils bici
“L’entrada massiva de VTC, amb patrons de circulació imprevisibles, serveis a demanda sense torns ni restriccions horàries, i amb elevada circulació en buit, trenca l’equilibri necessari perquè la xarxa ciclable funcioni”, avisa l’estudi. “I el mateix passa amb el transport professional de mercaderies i paqueteria”, insisteix. “Amb l’entrada de milers de VTC d’Uber o Cabify, els eixos prioritaris quedarien col·lapsats i desvirtuats. En lloc de millorar la mobilitat, esdevindrien focus de congestió, sobreocupació i competència deslleial pels espais comuns”, avisa l’estudi. “No és realista plantejar una ciutat verda, activa i compartida, si s’obre la porta a una liberalització que multiplica la pressió viària i la competència per l’espai”.