El Servei de Català de Trànsit (SCT) ha proposat una sèrie d’obligacions i limitacions per a poder utilitzar el patinet elèctric. L’organisme considera limitar l’ús del patinet elèctric a partir dels setze anys, l’ús obligatori del casc i tenir contractada una assegurança. L’objectiu del Govern és homogeneïtzar les normatives municipals, en una regulació que s’aplicaria tant a pobles com a ciutats. Els patinets elèctrics són un vehicle de mobilitat personal que han anat en augment en els darrers anys i que s’han convertit en l’ús habitual per a moltes persones de forma quotidiana.
El SCT vol que aquesta ordenança serveixi de guia per a facilitar als municipis la inclusió de la regulació dels vehicles de mobilitat personal en les seves ordenances de mobilitat. Un altre dels objectius també és promoure una mobilitat “més segura per a tots els col·lectius i una millor convivència entre els diferents modes de transport“. Amb això, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, expressa que aquesta “és una ordenança d’ordenances i una eina per ordenar la mobilitat d’aquests vehicles”.
Aquesta nova regulació que vol aplicar el Govern també contempla una sèrie de limitacions d’ús en segons quins espais. Per tal de minimitzar el conflicte amb vianants no es permet la circulació de VMP en voreres i es recomana no circular per espais d’ús preferent per a vianants. A més, afegeix que no recomana circular per carrers amb limitació a 50km/h i recorda que està prohibit circular per travesseres i vies interurbanes. També indica que en cas de no complir aquestes normatives els usuaris que utilitzin VMP poden ser sancionats si fan ús del mòbil o auriculars, si no se sotmeten a proves d’alcohol o drogues o si van amb un acompanyant.
Dues víctimes mortals en accidents amb patinet elèctric aquest any
Aquesta ordenança s’emmarca dins d’un estudi que ha realitzat el SCT. En ell, el Govern assegura que les dades revelen que els accidents de trànsit en què es veuen implicats vehicles amb motor no matriculats es van incrementar entre 2018 i 2021. El servei assegura que l’any 2018 aquests accidents representaven un 0,4% respecte el total i l’any 2021 el percentatge va pujar a un 4,2%. A més, en l’any 2023, a Barcelona ja hi ha hagut dues víctimes mortals en accidents amb patinet elèctric, el primer un home de 55 anys, i el segon un home de 25.