El govern de Jaume Collboni està decidit a completar la connexió del tramvia, que el passat cap de setmana va arribar per primer cop a Verdaguer. Ara bé, l’Ajuntament s’ha embolicat amb les obres de la segona fase. Dijous passat, el tinent d’alcaldia i responsable de l’àrea econòmica, Jordi Valls, explicava, en un consell de barri amb els veïns de la Dreta de l’Eixample, que la idea és estructurar les obres “en dues fases”: una primera de Verdaguer a passeig de Gràcia i una segona que completaria el trajecte fins Francesc Macià. En tot cas, fonts de l’àrea d’urbanisme i mobilitat consultades per aquest diari insisteixen que la connexió “està plantejada per executar-se tot junt de manera global”.
El primer capítol de l’embolic ens situa en el consell de barri de la setmana passada, que ha repescat El País en una informació. El regidor presentava l’informe del districte, celebrava l’arribada del tramvia a Verdaguer i, sobre la següent fase, ja avançava un “veurem”. “És una obra de 200 milions, per aconseguir això necessitem que el Govern de la Generalitat també expressi aquesta voluntat, que em consta que també la té”, diu Valls, partidari de dividir en fases la connexió, en la trobada veïnal. “L’important és focalitzar-se, o almenys aquest regidor vol focalitzar-se, en la primera. Veig difícil que ens puguem menjar tot aquest projecte si no ho fem per parts”, rematava l’explicació.
Fonts de l’àrea d’urbanisme i mobilitat de l’Ajuntament no acaben de confirmar, en tot cas, que la intenció sigui aquesta. “Aquesta segona fase està plantejada per executar-se tot junt de manera global”, recorden. I matisen que “si s’ha de fer en subfases o trams, per qüestions d’impacte i afectacions de les obres, és una qüestió que es decidirà més endavant en coordinació amb l’ATM”.

Un projecte de 200 milions
L’Ajuntament ja té enllestit el projecte executiu del tramvia fins a Francesc Macià, pendent encara d’aconseguir el finançament necessari per fer les obres. La titular d’urbanisme del govern municipal, Laia Bonet, xifra en 114,2 milions la inversió que haurà de fer el consistori: 59,5 milions per a la construcció del col·lector, entre el carrer de Girona i la plaça de Francesc Macià, i 55 més per a la urbanització dels 2,8 quilòmetres entre Verdaguer i l’avinguda de Sarrià. La Generalitat hauria d’assumir 100 milions més que corresponen a la xarxa del tramvia com a tal.
El calendari preveu que les obres durin 40 mesos, cosa que ens situaria a finals de 2028. El darrer tram transformarà 2,8 quilòmetres de la diagonal i connectarà definitivament les localitats de Sant Adrià del Besòs i Badalona amb el centre de Barcelona i els municipis del Baix Llobregat. Les obres també haurien de canviar la fisonomia de la Diagonal, amb dos carrils per sentit de circulació als laterals i un guany de 16.000 metres querats per a vianants.



