Les polèmiques obres de la línia 9 de metro, que fa anys que van començar i, tot i els avenços, continuen encallades amb la previsió de reprendre els treballs aquest mes de maig, han captat bona part de l’atenció de la ciutadania, però no són les úniques obres que s’estan duent a terme en la xarxa suburbana de la capital catalana. En una trobada amb periodistes, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Marc Sanglas, i el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, han detallat totes les modificacions en marxa al metro de Barcelona. En aquests moments s’estan duent a terme més de vint processos d’obres per adaptar la xarxa a les persones amb mobilitat reduïda, cosa que implica una inversió de 224,8 milions d’euros, segons dades facilitades pel Departament de Territori. La totalitat d’aquest finançament, però, no recau exclusivament de la Generalitat, ja que també s’estan fent servir diners de fons europeus.

De tot aquest conjunt d’obres, cinc d’elles es van finalitzar darrerament, com per exemple la renovació de la “superestructura de via” de la línia L4 entre les estacions de Verdaguer i Barceloneta, o la “rehabilitació de l’edifici de tallers i cotxeres” de l’estació de Sant Genís de la línia 3. Per altra banda, la capital catalana té 13 actuacions en marxa, algunes de les quals es prolongaran en el temps diversos anys, per tal d’adaptar totalment la xarxa de metro barcelonina. Un objectiu que, segons asseguren, s’assolirà de cara el 2030.

Obres en l’L1 i l’L2

Del total d’obres en funcionament, tres d’elles es concentren en les línies 1 i 2 de la xarxa. Concretament, el departament ha invertit 6,1 milions d’euros per adaptar l’accés a les persones amb mobilitat reduïda a l’estació del Clot (L1) -unes obres previstes per a la tardor del 2025- i 13,2 milions d’euros en dur a terme el mateix procediment a l’estació d’Espanya -que també connecta amb la línia 3 de metro. De fet, és precisament en l’L3 on s’està treballant per adaptar aquest intercanviador.

Un dels nous trens de l’L1 del metro de Barcelona / TMB

Segons detallen des del departament, però, en aquestes obres s’han topat amb una “sorpresa” inesperada, ja que tenien previst actuar amb el procediment convencional, però en el moment d’enfrontar-se a les obres han vist que aquest plantejament no donava els resultats esperats: “Hem hagut de canviar de mètode, amb un plantejament que, tot i que és més lent, garanteix els mateixos resultats”, apunten des de Territori. Aquestes obres, però, estan previstes per finalitzar a finals d’aquest 2024. Pel que fa a l’L2, la Generalitat ha invertit 5,6 milions d’euros en renovar la superestructura de via del tram entre les estacions de Sant Antoni i Sagrada Família.

Actuacions en la línia 3 i la línia 4

El gruix principal de les actuacions en marxa es concentren en les línies 3 i 4 de la xarxa de metro de Barcelona. L’epicentre es troba en el procés de “millora de l’accessibilitat” de l’estació de passeig de Gràcia -on conflueixen les dues línies-, pel qual han invertit un total de 4,8 milions d’euros. Aquest projecte preveu instal·lar “4 nous ascensors” que facin accessibles tots els itineraris de correspondència d’aquest intercanviador, un dels grans nexes de la ciutat. Un altre dels projectes que tenen en marxa és l’adaptació d’una de les andanes de l’estació de la Pau (L4), que es va posar en marxa aquest passat mes de març. El departament ha invertit un milió d’euros per instal·lar un nou ascensor a l’andana, cosa que permetria adaptar totalment el final de la línia groga, i preveu que el procés estigui finalitzat en un termini de quinze mesos.

Encara en la línia 4 també s’ha posat en marxa un procediment per adaptar l’estació de Ciutadella – Vila Olímpic. Es tracta d’un procés d’obres per instal·lar un ascensor que connecti el vestíbul existent amb el carrer i crear una “passera amb dos ascensors més” per tal que els usuaris puguin arribar a les andanes. Aquest procediment suposa una inversió de 5,8 milions d’euros i està previst que estigui finalitzat de cara la tardor de l’any vinent. Ara bé, el plat fort de l’L4 és la modificació de tota la senyalització de la línia per tal d'”incrementar la velocitat i les freqüències dels combois”. Es tracta del procés “més ambiciós” d’aquesta línia, ja que comporta una inversió de 62 milions d’euros: “S’inverteix tota aquesta quantitat [gràcies als fons europeus] per tal que no es produeixin incidències a la línia”, apunta Sanglas.

Una imatge del metro | TMB
Una imatge del metro ple | TMB

Sants i Maragall, els plats forts de l’L5

Pel que fa a l’L5, renovar la superestructura de via de l’estació de Maragall i adaptar l’estació de Sants, que també connecta amb Adif, són els dos plats forts de la línia. Les obres de Maragall es van posar en marxa el mes de març del 2022 amb un primer procediment per crear un nou vestíbul adaptat de l’L4. Ara, després d’una inversió de 14,4 milions d’euros, es preveu posar en marxa aquest mes de maig el nou vestíbul de Ramón Albó de la línia 5 i incorporar el passadís de connexió amb l’L4, dotant d’aquesta manera d’un intercanviador adaptat a l’estació de Maragall.

En canvi, les obres de l’estació de Sants no estaran enllestides fins a principis de l’any vinent. Tot i que les parades de L1, L3 i Adif ja estan adaptades a les persones amb mobilitat reduïda, l’intercanviador entre les diferents línies i les andanes de l’L5 encara no. El departament ha invertit 1,7 milions d’euros per instal·lar dos nous ascensors que permetin adaptar “totalment” l’estació de Sants, un dels epicentres de la comunicació ferroviària de la capital catalana.

Passatgers afectats per l’avaria de Ouigo, a Sants Estació / Cedida

Altres projectes que estan a punt de començar

A banda dels projectes en funcionament, la Generalitat també ha adjudicat les obres per millorar les estacions de la línia 1 i 3 de Catalunya, que suposaran una inversió de 0,4 milions d’euros, i ha licitat el procés millora de la ventilació d’Espanya (L1 i L3), que comporta una inversió d’1,7 milions d’euros. També ha licitat les obres per adaptar la línia 4 de Verdaguer i connectar-la amb el tramvia, un procediment que ja està en marxa i que finalitzarà abans que s’acabin les obres de l’estació. “Ha estat una de les nostres prioritats, però la complexitat tècnica de les obres no ens ha permès tenir el projecte enllestit i licitat abans”, argumenta Sanglas, que assegura que les obres d’adaptació de la línia començaran aquest 2024. Aquest procediment tindrà un cost de 8,7 milions d’euros.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa