El 47 és un número indestriablement lligat a Torre Baró. Ho era abans inclús de l’èxit d’El 47, la pel·lícula de Marcel Barrena que retrata la lluita per la dignitat del barri a través de la figura de Manuel Vital, l’activista veïnal i conductor de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que va segrestar el bus de la línia 47. Lluny de la mitificació del passat combatiu d’aquest antic nucli de barraques de la perifèria barcelonina, 47 anys després del segrest que va inspirar el film, els veïns d’aquesta zona han tornat a aixecar la veu per demanar solucions a una mobilitat que gairebé cinc dècades més tard continua sent un problema en aquest indret de carrers empinats incrustat a la Serra de Collserola.
En concret, el veïnat de Torre Baró apunta al servei de bus a demanda, un sistema que no soluciona les dificultats que tenen per desplaçar-se a la part sud del barri. “El servei genera més problemes que solucions, proporcionant un servei deficient que no resol les necessitats del barri”, lamenten. Els afectats denuncien que han de fer front a temps d’espera de fins a 105 minuts, que la manca de cobertura mòbil dificulta l’ús del servei i que hi ha una absència total d’alternatives quan aquest no està disponible. Això fa que la població d’aquesta zona, majoritàriament envellida, trobi moltes dificultats per utilitzar les eines digitals necessàries, uns problemes als quals s’hi ha de sumar la inacció de les institucions per proporcionar una solució de mobilitat integral al barri que eviti aquesta exclusió social.
Un servei amb freqüència constant i recorregut útil
Davant aquesta situació, els veïns de la mà de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) exigeixen “la implantació urgent d’una línia de bus regular, amb horaris fiables, freqüència constant i un recorregut útil per al veïnat”, tal com recull l’ACN. En aquest sentit, les entitats consideren “indignant veure els responsables de donar solució a les demandes a l’estrena de la pel·lícula ‘El 47’, que retrata els problemes del barri fa 50 anys, mentre que avui dia no són presents ni s’han reunit per solucionar-los”.