L’Ajuntament de Barcelona ha aprofitat la segona convocatòria de llicències de bicicletes d’ús compartit per enviar un toc d’atenció a les empreses concessionàries pel desgavell de l’estacionament. En els últims anys, veïns de molts barris de la ciutat, en especial els més turístics, han denunciat que les bicicletes queden aparcades de qualsevol manera, fins i tot al mig del carrer, quan els usuaris acaben de fer-ne ús. Les llicències vigents vencien a finals d’any.
En aquest concurs, el consistori ha mantingut el mateix novembre de llicències que en el primer, que data del 2020. Del total de 3.975 llicències disponibles, se n’han adjudicat 3.478 entre les set empreses que compleixen els requisits tècnics. Smart Cycles, Ridemovi, Cooltra Motosharing, Boltest TXFY, Lime Technology, Bird Rides Spain i Voi Technology ha obtingut 497 llicències cadascuna. La vuitena empresa, que no ha superat el procés, té 10 dies hàbils per aclarir els defectes detectats i, en cas de no fer-ho, les seves llicències es repartiran entre les set concessionàries, que en guanyarien 71 cadascuna.
Més “control” sobre l’estacionament de les bicis
El consistori ha exigit a les empreses concessionàries més “control” sobre l’estacionament de les bicicletes per “garantir el civisme i la convivència a l’espai públic”. Per tal de posar fre a les males pràctiques dels usuaris, l’Ajuntament ha demanat a les empreses que demostrin que han fet els canvis necessaris per garantir que els usuaris “estacionaran correctament les bicicletes als ancoratges, les U invertides, únic lloc on estarà permès estacionar els vehicles”.

L’Ajuntament de Barcelona ha advertit les concessionàries que “l’incompliment” de les normes d’estacionament provocarà la retirada de la bici amb aparcada, però a la llarga fins i tot podria suposar la “retirada de la llicència”. El consistori també té previst mantenir una comunicació més fluida amb les empreses de bicicletes d’ús compartit per “garantir la convivència i bon ús de l’espai públic”. A partir d’ara, les empreses disposen d’un mes per desplegar les seves flotes.
Condicions de les llicències
Segons ha informat el consistori, les llicències tenen un període inicial de vigència de dos anys que l’Ajuntament podrà prorrogar per dos anys més a discreció. Cada any es revisarà el nombre total de llicències per si calgués ajustar-ne el número total en funció de la “capacitat de l’espai públic per absorbir aquesta tipologia de mobilitat”. Cada bici haurà de tenir una matrícula única i visible i hauran de facilitar a l’Ajuntament les “dades relatives a la geolocalització de tots els vehicles en temps real durant les 24 hores del dia en format accessible”.
Quan es detecti una bicicleta mal estacionada, les empreses tindran 24 hores com a màxim per reubicar-les de manera correcta.