Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha anunciat en un comunicat que aquest divendres s’ha retirat de la circulació el darrer tren de la sèrie 3000 que encara circulava a la línia 3 del Metro des que es va posar en marxa el 29 de setembre del 1986, i que pertanyia a l’època de la campanya “Barcelona estrena Metro”.
L’últim comboi de la sèrie, format pels motors 3045, 3046, 3047, 3048 i el remolc R3312, ha sortit aquest divendres de les cotxeres de Sant Genís i ha finalitzat el darrer servei a l’estació de Trinitat Nova després d’acumular un total de 4.085.946 quilòmetres. En total, la sèrie ha fet uns 72 milions de quilòmetres.
La retirada del tren s’emmarca en la renovació de la flota que està portant a terme TMB per eliminar l’amiant del material mòbil de la xarxa de Metro, per la qual cosa a la línia 3 s’incorporen, de manera progressiva, nous trens de 7000. Tot i que aquest model ja no està en funcionament a la xarxa de metro de Barcelona, la Fundació TMB manté una part de cada sèrie i, en el cas de la 3000, preservarà tres cotxes: dos motors i un remolc.
Característiques de la sèrie 3000
La posada en marxa de la sèrie 3000 va anar acompanyada d’una gran campanya de publicitat amb l’eslògan “Barcelona estrena Metro”. Els 18 trens de 5 vagons cadascun (4 motors i un remolc) van entrar en funcionament entre els anys 1986 i 1988 i van servir per substituir la flota de la sèrie 300 que cobria l’L3. Així mateix, aquesta sèrie que avui ha desaparegut dels túnels del metro es caracteritzava per tenir un disseny “molt innovador per a l’època”, amb uns seients pensats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miguel Milà. D’altra banda, pel que fa a aspectes de seguretat, les portes dels trens van passar a lliscar i tenir un mànec d’obertura i també va introduir novetats en l’aparell d’alarma, que incorporava un sistema de megafonia que permetia una comunicació directa entre passatger i conductor del tren.
El director del Metro entre 1980-2007, Agustín del Castillo, ha destacat que aquests trens tenien l’encàrrec de resultar “un avenç en matèria de seguretat, confort i sostenibilitat per l’usuari” i ha ressaltat que en el seu dia van ser “una revolució en aquest sentit”, però ha reconegut que “s’havia de renovar un parc mòbil que tenia 60 anys”. Per la seva banda, l’excap de l’oficina tècnica de metro, Ramón Rosell, ha ressaltat que “les novetats a l’interior dels trens van ser importants, amb millores en l’estructura de la caixa, la insonorització i la climatització”.