TMB provarà durant 10 dies un autobús autònom amb tecnologia de conducció totalment automatitzada que unirà la plaça Dant i l’Estadi Olímpic Lluís Companys per l’avinguda de l’Estadi, a Montjuïc. La ruta fa 1,8 quilòmetres entre anada i tornada i té sis parades: plaça Dante, Av. Miramar, plaça Neptú, Av Estadi/Pg Olímpic, Fundació Joan Miró i Funicular de Montjuïc, segons ha informat la companyia. La prova pilot servirà per “explorar l’aplicació de tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà”. La presidenta de TMB i tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha afegit que servirà als tècnics per obtenir coneixements pràctics i experiència per avançar cap a nous models de mobilitat amb l’objectiu de reforçar la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei ofert a la ciutadania”.


El vehicle autònom que fa les proves és un autobús de vuit metres de la companyia turca Karsan amb capacitat per a 52 passatgers. Tot i que l’autobús disposa d’una tecnologia amb un nivell d’autonomia de conducció 4 –li permet circular sense control humà–, durant les proves que es faran fins al 14 de novembre a Montjuïc hi haurà un conductor de seguretat per precaució, ja que la legislació espanyola ho exigeix.
“En tot moment hi va un conductor de manera preventiva per si cal actuar en qualsevol situació, però el vehicle desenvolupa una conducció totalment autònoma gràcies a la tecnologia que porta amb radars i sensors”, ha explicat el director de la xarxa de bus de TMB, Jacobo Kalitovics. Els encarregats de supervisar el bus autònom seran conductors de TMB formats per a l’ocasió. L’autobús funcionarà de 9.00 a 19.00 i, amb passatge i està obert a la ciutadania.

L’àrea de projectes de bus de TMB analitzarà les dades de la prova pilot i valorarà una “possible aplicació futura d’aquest sistema de transport en l’àmbit de la ciutat”. El bus està equipat amb un motor elèctric i porta bateries de liti que li proporcionen una autonomia de 300 quilòmetres, prou per fer 150 vegades el trajecte de prova. La tecnologia que incorpora li permet “detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera dintre d’una ruta redefinida”. També pot resseguir tots els senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades al paviment, és capaç de reaccionar davant de qualsevol imprevist i gràcies als sensors d’abord pot controlar els angles morts.


