Combatre els conductors que circulen pel carril bus i obstrueixen el pas de la flota d’autobusos de TMB. Aquest és l’objectiu del nou vehicle que ha presentat l’empresa TMB i l’Ajuntament de Barcelona, i que vetllarà perquè es compleixi la normativa al llarg dels 221,8 quilòmetres de carril bus que té la ciutat. El control servirà per incrementar la velocitat del bus, però també, remarquen, incrementarà la seguretat perquè evitarà maniobres complexes per esquivar als vehicles estacionats en el carril bus. Naturalment, el vehicle sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin als carrils bus.
Sancionar les infraccions al carril bus
Segons ha explicat TMB en un comunicat, a partir d’avui aquest vehicle -100% elèctric- comença a funcionar en fase de proves, serà un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos.
Però com funcionarà? Si el cotxe de TMB detecta vehicles privats oi de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografiarà les imatges que confirmen la infracció comesa i aquestes s’enviaran a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas. El vehicle estarà circulant dos mesos en fase de proves fins que al maig iniciarà l’activitat sancionadora. disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context; i d’altra banda, una tauleta tàctil instal·lada a l’interior del cotxe.

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “la incorporació d’aquest cotxe específic permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l’augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents”. La mesura serà un suport a la tasca de la Guàrdia Urbana.
En el cas de Barcelona, l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles (1998) preveu com a infraccions parar i estacionar en carrils bus, així com la circulació de vehicles no autoritzats per aquests carrils. La circulació per aquestes vies és considerada una infracció lleu, amb multes de fins a 100 euros. Per contra, qui opti per aparcar-hi estarà cometent una infracció greu, i s’enfrontarà a una multa que pot arribar als 200 euros.