TMB ha sortit del pas de les crítiques dels veïns de la zona sud de Torre Baró pel mal funcionament i els retards del bus a demanda i ha defensat el servei. “Les esperes excessives no són habituals. Existeixen, però no són habituals”, assegura la companyia, que farà canvis al servei. Segons les seves dades, les esperes mitjanes des que es demana el bus són d’uns 20 minuts i només en el 3% dels casos superen els 35 minuts. “Dona una bona resposta quan els serveis es demanen amb antelació. Estem parlant, que, en aquests casos, el retard és de 3 minuts” insisteixen fonts de TMB consultades pel TOT Barcelona. Per això demanen temps perquè les millores que han introduït al servei puguin tenir efecte.
Aquesta setmana ha revifat el conflicte i un centenar de persones s’han manifestat per protestar contra les deficiències del servei. “Genera més problemes que solucions, proporcionant un servei deficient que no resol les necessitats del barri”, critiquen. Els veïns denuncien esperes de gairebé dues hores —dades que contrasten amb les de TMB— i lamenten que la falta de cobertura mòbil al barri dificulta l’ús del servei. També critiquen la falta d’alternatives, sobretot per a la gent gran, que té problemes per demanar el bus. Per això volen una “línia de bus regular, amb horaris fiables, freqüència constant i un recorregut útil per al veïnat”.

Segons defensa TMB, una línia regular tindria una freqüència de pas de 35 minuts, un temps d’espera molt superior a l’actual. “Ara mateix no és viable posar dos vehicles perquè al carrer Llerona, que és de dos sentits i molt estret, no hi caben dos busos, no es poden creuar”, asseguren. “És literalment un tub, com diuen els mateixos veïns”. Amb tot, la companyia s’ha compromès a estudiar les alternatives proposades pels veïns, però demanen temps per veure el resultat dels canvis que ha introduït, com una millora del manteniment dels vehicles per reduir les avaries que afecten el servei, la migració de l’app del bus a una nova plataforma més fiable o la millora de la formació de les persones que agafen el telèfon als veïns perquè “identifiquin més ràpidament a quina parada estan demanant el bus”.
TMB es reuneix amb els veïns de Torre Baró
Els veïns descriuen la reunió de dijous com “una més” i lamenten que van sortir amb “conclusions mínimes”. Des de l’AVV Torre Baró insisteixen que no demanen “tirolines ni cap altre meravella, sinó un transport digne” i que el bus de línia regular “arreglaria” les coses a la zona sud. “No l’han volgut descartar, però es curen en salut i ens diuen que ‘treballaran per estudiar com seria aquesta opció’. Però sent realistes, no creiem que ho facin”, apunta la presidenta Valeria Ortiz, contactada pel TOT Barcelona.

TMB els ha demanat esperar a veure com funcionen els canvis de l’aplicació, que s’han instaurat aquesta setmana i a hores d’ara no han convençut els usuaris del bus a demanda. “Ells fan servir moltes estadístiques, però les seves estadístiques no són la nostra realitat”, comenta Ortiz, que incideix en el fet que la majoria d’usuaris a la zona sud és gent gran que no domina les noves tecnologies. El bus a demanda funciona sense queixes en les altres quatre zones de la ciutat —Torre Baró nord, Vallbona, Montbau i el Farró— i els afectats demanen que s’entengui les particularitats de la zona baixa de Torre Baró. En aquest sentit, des de l’associació veïnal demanen una reunió amb l’alcalde Jaume Collboni o la responsable de mobilitat, Laia Bonet. “Algú amb poder de decisió”.