Els desplaçaments a peu per la ciutat s’emporten gairebé la meitat del pastís de la mobilitat a Barcelona l’any 2023, segons els indicadors bàsics amb què treballa la Direcció de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament. En concret, el 42,1% dels desplaçaments van ser caminant, seguits pel transport públic (34,2%) i un 19,9% de desplaçaments fets en vehicle privat. El 3,8% restant correspon a desplaçaments en bicicleta o en VMP -patinets-. I si ens fixem en com s’entra o se surt de la ciutat, el vehicle privat pren, per lògica, un pes molt més substancial que en els desplaçaments interns, arribant fins al 41,5%. Però és el transport públic la primera opció (52,7%) dels ciutadans per fer els desplaçaments d’entrada i sortida de la capital del país. El 3,8% dels desplaçaments es fan a peu, i només el 2,1% de les entrades i sortides s’efectuen en bicicleta o VMP.

Mobilitat femenina, més sostenible
Ara bé, la Direcció de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament també ofereix dades segregades per gènere, i es constaten diferències notables entre homes i dones pel que fa a les preferències per desplaçar-se. Així, el 2023 el 27,4% dels homes van triar el vehicle privat per desplaçar-se per Barcelona, mentre que només ho van fer el 13% de les dones. El 38,4% dels homes van desplaçar-se per la ciutat a peu, i en aquesta opció guanyen les dones amb un 45,5%. I pel que fa a l’ús del transport públic, l’any passat va ser l’opció triada pel 28,5% dels homes, i en el cas de la dona van ser l’opció de 4 de cada 10 dones que es mouen a Barcelona. I què passa amb la bicicleta i els patinets? Doncs només el 5,7% dels homes la van triar per als seus desplaçaments, un percentatge que baixa fins al 2% en el cas de les dones.

Víctimes greus i mortals per gènere
Encara hi ha una altra dada rellevant que mostra les diferències de gènere en el comportament a la via pública, les víctimes greus i mortals a la ciutat durant el 2023. De les 246 víctimes greus i mortals registrades a la via pública barcelonina, 80 van ser dones i 166 homes. Una diferència notable entre sexes que s’ha mantingut al llarg dels anys. Així, l’any 2020 a la llista de víctimes greus i mortals hi havia 111 homes i només 46 dones, el 2021 van ser 56 i 126 respectivament, i el 2022 van ser 130 homes per 60 dones.
En tot el 2023 va haver-hi 20 víctimes mortals, tres menys que el 2022, i la majoria van ser vianants (9) i els motoristes van situar-se com el segon col·lectiu amb més mortalitat, amb 8 persones mortes. Les altres van ser 2 conductors de patinet elèctric i 1 de turisme.