Els desplaçaments a peu per la ciutat s’emporten gairebé la meitat del pastís de la mobilitat a Barcelona l’any 2023, segons els indicadors bàsics amb què treballa la Direcció de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament. En concret, el 42,1% dels desplaçaments van ser caminant, seguits pel transport públic (34,2%) i un 19,9% de desplaçaments fets en vehicle privat. El 3,8% restant correspon a desplaçaments en bicicleta o en VMP -patinets-. I si ens fixem en com s’entra o se surt de la ciutat, el vehicle privat pren, per lògica, un pes molt més substancial que en els desplaçaments interns, arribant fins al 41,5%. Però és el transport públic la primera opció (52,7%) dels ciutadans per fer els desplaçaments d’entrada i sortida de la capital del país. El 3,8% dels desplaçaments es fan a peu, i només el 2,1% de les entrades i sortides s’efectuen en bicicleta o VMP.

Només el 3,1% dels vehicles matriculats a la capital catalana són elèctrics o híbrids, mentre que a la de l’Estat arriben al 12,6% JORDI PLAY
Els homes fan un ús molt més intensiu del vehicle privat dins de la ciutat que no pas les dones

Mobilitat femenina, més sostenible

Ara bé, la Direcció de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament també ofereix dades segregades per gènere, i es constaten diferències notables entre homes i dones pel que fa a les preferències per desplaçar-se. Així, el 2023 el 27,4% dels homes van triar el vehicle privat per desplaçar-se per Barcelona, mentre que només ho van fer el 13% de les dones. El 38,4% dels homes van desplaçar-se per la ciutat a peu, i en aquesta opció guanyen les dones amb un 45,5%. I pel que fa a l’ús del transport públic, l’any passat va ser l’opció triada pel 28,5% dels homes, i en el cas de la dona van ser l’opció de 4 de cada 10 dones que es mouen a Barcelona. I què passa amb la bicicleta i els patinets? Doncs només el 5,7% dels homes la van triar per als seus desplaçaments, un percentatge que baixa fins al 2% en el cas de les dones.

Bicicletes del Bicing a Barcelona / Twitter

Víctimes greus i mortals per gènere

Encara hi ha una altra dada rellevant que mostra les diferències de gènere en el comportament a la via pública, les víctimes greus i mortals a la ciutat durant el 2023. De les 246 víctimes greus i mortals registrades a la via pública barcelonina, 80 van ser dones i 166 homes. Una diferència notable entre sexes que s’ha mantingut al llarg dels anys. Així, l’any 2020 a la llista de víctimes greus i mortals hi havia 111 homes i només 46 dones, el 2021 van ser 56 i 126 respectivament, i el 2022 van ser 130 homes per 60 dones.

En tot el 2023 va haver-hi 20 víctimes mortals, tres menys que el 2022, i la majoria van ser vianants (9) i els motoristes van situar-se com el segon col·lectiu amb més mortalitat, amb 8 persones mortes. Les altres van ser 2 conductors de patinet elèctric i 1 de turisme.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jomateix a març 03, 2024 | 01:46
    Jomateix març 03, 2024 | 01:46
    Mes discrimina l economía. Amb vehicle privat es molt complicat que et treguin una navalla…que tal al metro?
  2. Icona del comentari de: No sóc d'eixe món a març 03, 2024 | 12:46
    No sóc d'eixe món març 03, 2024 | 12:46
    I el color dels cabells, ¿com condiciona?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa