L’any 2023, Barcelona quedava dividida en dos blocs: els partidaris i els detractors de la Superilla de l’Eixample, impulsada pel govern d’Ada Colau. Es desencadenava aleshores una bateria de denúncies als tribunals d’entitats com Barcelona Oberta i Foment del Treball, però també d’un grup d’exarquitectes, per mirar de revertir l’eix verd i, de retruc, influir en el resultat de les eleccions del maig de 2023, on tornava a presentar-se Ada Colau. Però l’alcaldessa dels Comuns no va ser la primera a impulsar un eix verd a la ciutat. Ni de bon tros. Ens hem de remuntar a l’any 1951 per trobar la primera “illa de vianants” a Barcelona, tal com explicava en un reportatge del TOT Barcelona l’historiador José Luis Muñoz. Va ser a petició dels veïns i comerciants del carrer de la Boqueria. La via va passar a ser d’ús exclusiu per als vianants per tal frenar la sobreocupació dels vehicles. Pocs anys després, el carrer de Petritxol va aconseguir també la pacificació el 1959 i una mica més tard, el 1962, els comerciants de carrer de Portaferrissa també van poder restringir el carrer als vehicles, novament a petició dels veïns i veïnes.

1973, la superilla del Portal de l’Àngel
I el 14 de desembre de 1973, es va posar en marxa la pacificació del Portal de l’Àngel amb mobiliari urbà i grans jardineres de fusta per impedir el pas dels vehicles. Aquella superilla havia tingut l’oposició i guerra d’un grup de comerciants, però la FAVB va fer campanya a favor. I una enquesta de Galerías Preciados va revelar que fins a 500 comerciants estaven àmpliament a favor de restringir la circulació dels cotxes per tal que no arribessin a les botigues.
Aquesta primera superilla abastava des de la Via Laietana a la Rambla i des del carrer de Ferran i Jaume I fins a plaça de Catalunya i Fontanella, deixant carrers lliures per a poder accedir als aparcaments que estaven disponibles: carrer de Rivadeneyra, Magdalenes, Capellans, Sagristans, Joaquim Pou i avinguda de la Catedral. Abastava 31 hectàrees: 23 carrers i places totalment de vianants o de trànsit restringit durant l’horari comercial: Carrer de Santa Anna, Canuda, Petritxol, Pi, plaça de Sant Josep Oriol, Cardenal Casañas, Boqueria, Call, Ferran, Avinyó, Jaume I, Portal de l’Àngel, Comtal, Duc de la Victòria, Portaferrissa, Cucurulla, Boters, avinguda de la Catedral i carrer de la Llibreteria.