Milers del taxi han bloquejat les rondes per col·lapsar els accessos a Barcelona amb una nova marxa lenta per protestar contra els preus “abusius” de les assegurances i la competència deslleial dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC). El principal sindicat del sector, Élite Taxi, ha convocat una aturada total del servei i ha mobilitzat més de 3.000 taxis de tot Catalunya per tallar la ronda de Dalt (B-20) i la ronda Litoral (B-10).
Els taxistes han sortit en dues columnes des de la T1 i la T2 de l’Aeroport del Prat circulant a pas de tortuga per col·lapsar els accessos a Barcelona i després tornaran cap a l’aeroport. Élite Taxi ha dissenyat una operació cadenat per “tancar” la capital catalana. “Col·lapsarem les dues rondes, farem una protesta molt forta”, avisa el portaveu del combatiu sindicat, Tito Álvarez, en declaracions a TV3. La mobilització tindrà rèpliques a la resta de l’Estat, on també hi haurà protestes massives.

Tito Álvarez ha assegurat que més de 3.000 taxistes s’han sumat a la marxa lenta i que encara n’hi ha que arriben a les dues terminals del Prat per iniciar el recorregut de la protesta. També hi ha més taxistes que esperen a diferents punts de la ciutat per unir-se a la caravana. “És un èxit total”, ha celebrat. Álvarez també ha avançat que el sector prepara noves mobilitzacions. L’11 de febrer serà la pròxima, que sortirà des de les Torres Venecianes de plaça Espanya i es dirigiran cap a la seu del Departament de Territori, que és qui les competències de Transport i Mobilitat, a l’avinguda Josep Tarradellas.
Per què protesten els taxistes?
El sector del taxi fa anys que està en peu de guerra perquè considera que les administracions públiques estan deixant morir una activitat clau per a la mobilitat urbana. Élite Taxi denuncia que les companyies asseguradores han apujat de manera “abusiva” les pòlisses que cobreixen l’activitat dels taxistes. El sindicat alerta que, en alguns casos, s’han apujat un 300% i un 400%. Per això reclamen al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que pressioni el Ministeri d’Economia per “posar fre a l’abús” de les asseguradores i que, per llei, les companyies asseguradores hagin de “cotitzar les pòlisses de manera individual” i separin els taxistes dels VTC.
També exigeixen a la Guàrdia Urbana, als Mossos d’Esquadra i a la resta de policies locals de Catalunya que augmentin els controls per detectar pràctiques irregulars dels VTC. “Aquestes empreses es burlen de les nostres lleis, institucions i forces de seguretat i és imprescindible actuar de manera contundent contra aquesta xacra”, criticava fa uns dies Tito Álvarez. Els últims controls de la Urbana demostren que hi ha molt camí a recórrer. A finals de desembre, la policia barcelonina va revisar 25 cotxes VTC, dels quals el 80% van ser “retirats de la circulació” perquè no tenien autorització. Un control similar fet a gener va acabar amb 20 cotxes més retirats dels 23 que es van inspeccionar.