Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Generalitat i Ajuntament pacten “desencallar” el perllongament de l’L2

La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona han pactat “desencallar” el perllongament de la línia L2 del metro, que es va dissenyar en el marc de la Barcelona olímpica, però que mai s’ha arribat a executar. El projecte, ha explicat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, és el mateix que estava previst el 2009, l’últim cop que es va revisar. És a dir, 6,3 quilòmetres que travessen Montjuïc des de Sant Antoni fins al Parc Logístic de la Zona Franca. Sense esmentar una data per a un possible inici de les obres, la consellera ha detallat que s’ha encarregat una “actualització de l’estudi”, que durarà uns dos anys i costarà 4 milions d’euros. És el pas previ per poder treure a licitació les obres.

Recuperar el projecte de Pasqual Maragall és el principal acord de la reunió d’aquest dilluns entre la consellera i l’alcalde Jaume Collboni, que creu que el creixement demogràfic que viu la Marina del Prat Vermell i el nou projecte de la Fira de Montjuïc, entre altres, “justifiquen” aquesta infraestructura, que serà més cara del previst anys enrere. Les previsions actuals deixen molt lluny els poc més de 500 milions d’inversió previstos en un inici i s’enfilen fins als 1.000 milions. “És el que passa habitualment en aquest tipus d’infraestructures”, ha defensat Paneque.

L’alcalde Jaume Collboni i la consellera Sílvia Paneque en la compareixença | Ajunatment

També sobre mobilitat, Collboni i Panque han avançat la creació d’un “grup de treball” que estudiarà un “pla d’intercanviadors” per descongestionar els busos interurbans d’algunes zones de la ciutat. Actualment hi ha tres estacions, a Febra i Puig, a l’estació del Nord i a Sants, però molts busos regulen a la Meridiana, que ha esdevingut un punt crític i de queixes veïnals constant. La idea és crear-ne de noves. La plaça d’Espanya i a la futura estació intermodal de Sagrera són opcions possible, si bé Collboni no hi ha entrat amb detall.

“És obvi que, de cara al futur, [les tres estacions d’ara] no seran suficients. Necessitem més parades connectades amb les entrades a la ciutat; la Meridiana, la Gran via i la Diagonal”, ha apuntat l’alcalde. El nou pla es treballarà de cara al 2028, moment en què la Generalitat haurà de renovar les concessions a les empreses que presten el servei.

Mesures per abaratir el lloguer

La compareixença d’aquest matí també ha incidit en les polítiques d’habitatges. La consellera ha detallat que la licitació dels primers 137 pisos acordats setmanes enrere entre les dues administracions i que farà l’Incasòl, es preveuen per a la primavera de 2025. Els 1.151 pisos restants de l’acord els farà l’IMHAB i encara no tenen data.

Tal com fa Collboni, el president de la Generalitat, Salvador Illa, també defensa la mobilització de “tots els recursos, públics i privats” per crear habitatge. El seu anunci estrella ha estat la construcció de 50.000 habitatges públics fins a l’any 2030 a tot el país. Seran habitatges de protecció oficial, amb preu per sota de mercat, aptes, apuntava Panque fa unes setmanes, per a les “classes mitjanes”. En canvi, queda per veure com evolucionarà la regulació del lloguer de la temporada al Parlament, sobre la qual no hi ha gaires novetats. PP, Vox, Junts i el PSC, aquest últim amb una abstenció, en van tombar un primer intent, els últims dies del Govern Aragonès.

Aquestes construccions se sumen a altres mesures de caràcter municipal. En el capítol de “regular”, el govern de Collboni ha pactat amb els Comuns una reforma del Pla General Metropolità per “prioritzar l’habitatge residencial”, que a la fi implica regular, amb eines municipals, els lloguers de temporada. Mesos abans, un altre anunci, el Pla 500, que vol bonificar el lloguer als joves; l’anunci d’aquest pla, això sí, no compta amb el suport dels seus socis prioritaris.

Reunions amb consellers

Amb les darreres trobades amb consellers de la Generalitat, Collboni aprofita el tres en ratlla socialista a les institucions per abordar, diu, “la seguretat, l’habitatge i el transport públic”. El primer gran anunci va arribar amb la titular d’interior catalana, Núria Parlon, amb qui es va avançar la creació d’un equip conjunt d’investigació entre la Urbana i els Mossos. Amb Félix Bolaños, ministre de justícia, s’ha anunciat la creació de cinc jutjats a Barcelona després d’una reunió a la Generalitat. Collboni també s’ha reunit a Sant Jaume amb la consellera de Cultura, Sònia Hernández.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joan maria Ribera a desembre 09, 2024 | 18:23
    Joan maria Ribera desembre 09, 2024 | 18:23
    O sigui, dos anys treballant en el projecte d'en fa tretze, per tornar-ho a deixa al racó de pensar. Molt trist i anant pagant actualitzacions de projectes. Feran una cursa, que va més lent l'L2 o les L9 i L10.
  2. Icona del comentari de: Joan maria Ribera a desembre 09, 2024 | 18:23
    Joan maria Ribera desembre 09, 2024 | 18:23
    O sigui, dos anys treballant en el projecte d'en fa tretze, per tornar-ho a deixa al racó de pensar. Molt trist i anant pagant actualitzacions de projectes. Faran una cursa, que va més lent l'L2 o les L9 i L10.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa