Després de tretze anys aturades, les obres de la futura estació de la línia 9 del metro de Barcelona a la plaça Sanllehy es reprendran, segons ha anunciat aquest dimarts el Departament de Territori. Amb un pressupost de 12,8 milions d’euros, les obres permetran completar l’excavació del pou i construir la galeria que l’ha de connectar amb el túnel del tram central de l’L9 i L10. Amb les noves actuacions, es requerirà el tancament i ocupació total de la plaça. A propòsit d’això, cal recordar que l’any 2011 l’excavació del pou es va aturar deixant una estació executada en un 42% i el pou excavat en un 66% amb 52 dels 78 metres previstos.
En els primers mesos de l’obra, s’executaran treballs en superfície com la instal·lació de pantalles fonoabsorbents i tasques preparatòries per a la reobertura i represa de l’excavació del pou. Així mateix, s’han engegat aquest setembre la campanya d’auscultació i d’inspeccions prèvies d’edificis en l’àmbit de l’obra, com a mesures de prevenció, vigilància i control de les obres prèvies. Tot i això, el total de les obres hauria de durar uns tres anys i mig, ja que es tracta d’unes obres de gran envergadura i prioritàries pel funcionament complet de la línia. A més, la particularitat de l’estació de Sanllehy és que té el pou més profund de tots i la galeria també ha de ser gran perquè ha d’incloure ventilació.
Estat de les obres de l’L9 i L10
Pel que fa a l’execució d’altres estacions del tram central de les línies 9 i 10, actualment s’està treballant en el futur vestíbul i la sortida d’emergència de l’estació de Mandri i en l’excavació del pou de Sarrià. A més, recentment ha començat els treballs per a conformar l’estructura interior de l’estació de plaça Maragall.
En paral·lel, estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre plaça de Maragall i Lesseps. També s’està actuant a l’àmbit del ‘macropou’ de la Sagrera, per a connectar el tram en servei actual de l’L9/L10 amb el futur tram que entrarà en servei. Tot i això, la tuneladora encara està actualment Mandri, on s’estan fent les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps.
L’L9/L10, batejada com la línia de metro més llarga d’Europa, està en funcionament als extrems a l’espera que s’acabi d’excavar el tram central. La crisi financera i econòmica va provocar l’aturada de les excavacions de trams com el de la plaça Sanllehy, on el forat per encabir la tuneladora va ser visible fins a la reurbanització de la zona del districte de Gràcia.