Renfe continua expandint les seves operacions a França i aviat sumarà una nova línia d’alta velocitat des de Barcelona. L’operador espanyol ha anunciat que ja té tots els permisos per gestionar la ruta Barcelona-Tolosa de Llenguadoc (Alta Garona) després que l’Agència Ferroviària de la Unió Europea li hagi concedit el certificat de seguretat que li faltava. La previsió de Renfe és que sis trens diaris connectin ambdues ciutats.
“És molt important que Renfe continuï expandint les línies que comuniquen amb França i que algun dia els trens de Renfe puguin tornar a arribar a París. I és una manera de mantenir-se en un mercat tan complicat com és el mercat ferroviari francès”, ha explicat a TV3 el director del centre d’estudis Terminus, Joan Carles Salmeron. “És important que hi comencin a entrar operadors d’altres països. Fins i tot la via de Renfe també és un exemple perquè altres operadors espanyols com Ferrocarrils de Generalitat entrin algun dia també a França”.
La nueva ruta de @Renfe entre Barcelona y Toulouse ya tiene todos los permisos. En enero se empezarán a formar a los maquinistas para abrir la línea en la primera mitad de 2025.
— Ministerio Transportes y Movilidad Sostenible (@transportesgob) December 21, 2024
Impulsamos una movilidad sostenible en Europa sumando otros seis trenes diarios con Francia. pic.twitter.com/TWsx4SCzeM
Salt endavant per competir amb la SNCF
En concret, l’agència europea ha autoritzat Renfe a operar entre Perpinyà (Rosselló) i Tolosa de Llenguadoc després que a finals del 2021 es trenqués el consorci amb la Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF), amb qui operava les línies Barcelona-París, Barcelona-Lió o Madrid-Marsella. La SNCF opera a Espanya a través de TGV i Ouigo, però les autoritats franceses havien exigit a Renfe que demanés els permisos corresponents per operar a França.
El Ministeri de Transports ha anunciat que a principis del 2025 començarà a formar els maquinistes per obrir la línia durant la primera meitat de l’any.