La reforma de la ronda de Sant Antoni amb el projecte d’Ada Colau començarà el 8 de gener. Ho ha anunciat aquest dijous el regidor de l’Eixample, Jordi Valls, al Consell del Barri de Sant Antoni. Segons Valls, la idea inicial era començar entre novembre i desembre, però s’ha decidit esperar a després de la campanya de Nadal un cop s’ha parlat amb els comerciants.
Valls ha deixat molt clar que el projecte no es canviarà. “Ja hem assumit que farem aquest projecte. Ho hem assumit com a govern i el farem com està definit”, ha recalcat. Aquesta decisió no agrada a una part del veïnat, la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni, que ha defensat recuperar la proposta urbanística de 2018 –amb voreres més amples, carril bici bidireccional, més vegetació i circulació oberta al transport públic– i ha acusat l’alcalde de Jaume Collboni d’haver-los mentit perquè durant la campanya electoral va dir que revocaria el projecte de Colau i finalment el va assumir. Aquest estiu, aquests veïns i comerciantes ja van dir que estudiaven portar el cas als tribunals.
La càrrega i la descarrega i els carrils bici, a debat
Amb tot, Valls ha destacat que hi ha aspectes de la reforma que caldrà debatre. El regidor es refereix a la càrrega i la descàrrega per vehicles comercials i als carrils bici, que el projecte de Barcelona en Comú elimina i permet que es pugui circular per tot el carrer, que quedarà quasi pacificat completament. Preguntat si s’ampliarà el pas del bus -el projecte de Colau només el preveu en un tram en sentit de baixada, des de Villarroel a Comte d’Urgell- Valls ha dit que no. “Hem assumit com a govern que farem aquest projecte. En aquest projecte no hi ha autobús”.
El regidor ha reconegut que no han estat capaços de resoldre bé, a nivell “polític”, el projecte de la ronda de Sant Antoni. “És normal que hi hagi punts de vista diferents, però el que no podem fer és arribar a certes tensions que s’ha arribat”. Valls ha subratllat que entenia els veïns a qui no els agrada el projecte de Colau. “Se m’han queixat i els entenc. Tenien raons per queixar-se, perquè el meu partit ha defensat posicions que eren les que ells volien. Ara, pel govern de la ciutat, la prioritat és començar la reforma com més aviat millor”, ha dit el regidor.
El projecte de Colau
El projecte dels Comuns per la ronda de Sant Antoni planteja una pacificació pràcticament total. Com s’ha explicat, el bus només passarà per un tram de la ronda i en la resta estarà prohibida la circulació del vehicle privat -amb l’excepció dels veïns i serveis-. A més, es vol crear una gran plaça en el tram entre Villarroel i Floridablanca i renovar la ja existent del Pes de la Palla. També s’elimina el carril bici segregat projectat inicialment i es permet que aquests vehicles puguin circular per qualsevol punt de la ronda. Les places de càrrega i descàrrega previstes al tram entre Villarroel i Floridablanca es traslladen als extrems de la nova plaça i en el seu lloc es fa una gran zona de jocs infantils i es col·loquen parterres i vegetació. En total, el projecte destina 16.300 metres quadrats a usos ciutadans.
Després d’estar bona part del passat mandat oposant-se al projecte dels Comuns per la ronda de Sant Antoni, votant en plenaris en contra del que deien els seus socis de govern i de prometre en campanya que paralitzaria la proposta urbanística de Colau, Collboni va sorprendre propis i estranys a mitjans de juliol -concretament el dia 13- i va anunciar que no tiraria enrere la proposta de Colau. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, va dir que el seu govern executaria el projecte aprovat, tot i no haver-hi ni consens veïnal ni polític i admetent la contradicció del seu partit “perquè és més important la urgència de la reforma que no pas el model concret”.
Les obres encara no s’han adjudicat
Dies abans d’aquest anunci, el 6 de juliol, el TOT Barcelona va explicar que al Govern de Collboni li quedaven vuit dies -fins al 14 de juliol- per prendre una decisió sobre el futur de la ronda de Sant Antoni i que admetia que se seguia amb la idea de parar el projecte de Colau. El 14 acabava el termini perquè les empreses que volien fer la reforma presentessin les seves ofertes. La decisió de l’Ajuntament va ser ampliar fins al dia 21 aquest termini, el que va fer pensar que la reforma no s’aturava. Ara, dos mesos després d’aquest tràmit, les obres encara no han estat adjudicades.
Un partit que, de forma clara, demana que s’aturi el projecte de Colau és el PP. En conversa amb el TOT, el president del grup municipal Daniel Sirera diu que demanarà a la comissió d’Urbanisme d’octubre que es paralitzi la transformació prevista. Sirera subratlla que hi ha molt malestar perquè l’alcalde va incomplir la seva paraula amb el veïnat de la ronda. “Instarem a Collboni a revocar la reforma de la ronda de Sant Antoni promoguda per l’anterior govern, paralitzar el procés de licitació i tornar al pla consensuat amb els veïns de 2018”. Aquell any, les obres es van licitar i posteriorment el concurs públic es va anul·lar.
