Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Rebuig dels conductors al bus autònom que s’està testejant a Montjuïc
  • CA

L’autobús autònom que l’empresa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està testejant a Montjuïc ha acabat la primera setmana de proves amb la revolta d’alguns sindicats de conductors, que veuen “innecessari” una inversió d’aquest tipus quan “falta personal” a TMB. Els conductors veuen les proves com una “notícia de màrqueting” de l’empresa i veuen “poc viable” la implementació del servei autònom en una ciutat com Barcelona. “És un bus que frena de cop quan veu un objecte sospitós i, si estàs de peus, caus. En una ciutat plena de motos i carrers estrets no es pot fer servir”, resumeix el portaveu sindical de la CGT Oscar Mellado preguntat pel Tot Barcelona.

Un grapat de conductors van immobilitzar dimecres la sortida d’un dels busos –que va arribar tard– i des del sindicat CGT avisen que continuaran en alerta si no canvia l’estratègia d’inversions a altres que consideren prioritàries. La companyia ha argumentat al sindicat, comenta Mellado, que el bus autònom es tracta d’una primera prova que no requereix cap inversió rellevant, però el referent sindical critica que el departament d’innovació està treballant en la seva implementació. Fonts de TMB confirmen a aquest diari que la prova no comporta cap cost més enllà del personal que hi està involucrat.

Treballadors en la protesta contra el bus autònom de TMB | CGT

Els treballadors també veuen en aquest nou sistema una amenaça històrica. “Si es comença a posar cotxes autònoms, nosaltres sobrem. I això és economitzar despeses, perquè no haurien de pagar sous, desgrana Mellado. En tot cas, el mateix sindicalista assumeix que és una inversió que serà “a molt llarg termini”, si arriba, i focalitza la crítica en la “falta de personal” actual. És en aquest sentit que demana revertir les prioritats de la companyia.

Segons la CGT, hi ha una borsa de 250 conductors que van treballar el passat estiu esperant per aconseguir una plaça, un aspecte que agreuja el nombre “elevat” de baixes “que no s’estan reposant”. “És una feina que provoca molts trastorns musicals i psicosocials, i en lloc de substituir el personal, treuen servei”, afirma Mellado. El conductor també assenyala la flota de busos, “que és de fa 18 anys en alguns casos”. Els més antics només reuneixen “els mínims més bàsics” i sovint “trobes conductors esperant a cotxeres que els puguin donar un bus”. 

Bus 100% elèctric i capacitat per a 52 passatgers

L’autobús autònom forma part d’una “prova pilot” de 10 dies orientada a “explorar l’aplicació de tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà”, explica TMB, que parla d’innovació en el sector i d’adquirir “coneixements pràctics” per “avançar cap a un nou model de mobilitat”. El bus, 100% elèctric i amb capacitat per a 52 passatgers, disposa d’una tecnologia que li permet “circular sense necessitat del control humà”.

El bus autònom disposa d’un servei de “supervisió i informació” que permet al centre de control tenir informació actualitzada. Aquest model ja s’ha instaurat a la ciutat noruega de Stavanger i també està en proves a Goteborg (Suècia), on la idea principal és connectar l’estació central d’aquesta ciutat amb la de Liseberg, a 3,5 quilòmetres del punt d’inici. A Barcelona, les proves tenen el suport de l’Ajuntament, la Generalitat, l’AMB i l’ATM.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa