Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El RACC s’oposa a construir nous carrils bici segregats a Barcelona

La mobilitat a Barcelona, i en concret la que afecta les bicicletes -i de retruc els vehicles de motor- ha estat un dels debats dels darrers anys a la política municipal. El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha mostrat una posició de clara oposició a la construcció de nous carrils bici segregats a la capital de Catalunya. El director de mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha demanat que primer “s’omplin” els actuals carrils bici abans de construir-ne de nous. De fet, Bardají ha assegurat que “caldria ajustar l’espai reservat a l’ús que se’n fa, sense perdre de vista que els ciclistes tenen altres espais aptes, com els espais compartits amb altres tipus d’usuaris”; ja que segons ha explicat Barcelona “no es pot permetre” per cada perfil de mobilitat.

Segons el baròmetre del RACC les bicicletes que circulen per els carrils observats s’han incrementat en un 15% respecte a l’any 2023 i que l’espai de circulació a la capital catalana és d’un 16% per el 8% d’usuaris que hi circulen.

Més de la meitat dels ciclistes se senten vulnerables

La inseguretat de les bicicletes -en ser un vehicle sense xassís i que l’usuari està molt exposat- és un dels punts claus. El baròmetre del RACC mostra una millora malgrat que el 57% dels ciclistes se senten vulnerables. Els usuaris de bici a Barcelona valoren en un 6,2 sobre 10 l’experiència d’anar amb bici per la capital de Catalunya. El RACC demana que es consolidi la xarxa existent resolent els punts conflictius de la circulació i repintar la senyalització o delimitar l’espai i auditar periòdicament carrils bici per detectar possibles perills.

patinets elèctrics, bicicleta
Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i bicicletes al dipòsit municipal de la Vall d’Hebron / Jordi Play

També el 57% dels ciclistes creuen que el col·lectiu hauria de ser tractat amb més flexibilitat i obtenir un tracte semblant al dels vianants davant les infraccions i sancions. El 43%, però, considera que els ciclistes haurien de ser tractats com els conductors de cotxe.

La normativa de circulació i les infraccions són dos aspectes que condicionen els ciclistes. De fet, el 23% dels ciclistes expliquen que han estat multats -per un ús inadequat del carril bici (30%), no obeir senyals de circulació (26%) i l’excés de velocitat (25%)– i el 29% assenyala que no es coneixen la normativa de circulació. Un dels altres aspectes que ha recollit el baròmetre del RACC és que el 46% dels ciclistes no porta casc i gairebé la meitat, el 58%, no utilitza reflectants de nit.

Pel que fa a l’accidentalitat, les dades de l’Ajuntament de Barcelona mostren que es van produir un total de 687 accidents ciclistes a Barcelona amb un total de 724 bicicletes implicades. Una xifra que suposa un 9,5% menys d’accidentalitat respecte el 2022. D’aquests accidents, el 4,75 dels ciclistes van resultats ferits greus (xifra que triplica la de l’any anterior) i el 41% dels usuaris assenyala que l’accident l’han tingut sol.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a setembre 27, 2024 | 07:54
    Ricard setembre 27, 2024 | 07:54
    Els carrils bici s'han d'omplir? Amb un creixement d'usuaris del 15% anual s'ompliran aviat. Per cert, el patins no s'han computat? Racc, el carrer és per a tothom.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa