Barcelona té en marxa una prova pilot que té per objectiu reduir els accidents de trànsit en els quals es veuen motoristes implicats. Dues flotes de més de 30 motos de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), de l’Institut de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Barcelona i de l’empresa de missatgeria Ara Vinc ja compten amb un sistema d’assistència al conductor que busca anticipar-se als possibles sinistres alertant els usuaris.
Aquesta iniciativa desenvolupada per la companyia amb seu a Singapur Rider Dome consisteix en un seguit de sensors que aprofiten el potencial de la visió per ordinador i la intel·ligència artificial per alertar en temps real al conductor d’amenaces properes a través d’uns dispositius instal·lats als miralls dels retrovisors. Quan el sistema d’intel·ligència artificial detecta vehicles en angles morts, el no compliment de la distància de seguretat o un possible perill de col·lisió frontal, els dispositius dels retrovisors emeten un avís lluminós i sonor per tal que el conductor pugui reaccionar a temps.
Gràcies a aquest sistema es poden recollir totes les dades i avisos en cada desplaçament per la seva anàlisi posterior. També s’ofereix tant informació als conductors sobre el seu estil de conducció per conscienciar-los cap a un estil de conducció més segur com la possibilitat d’identificar la tipologia d’alertes més freqüents i en quins punts de la capital catalana es concentren.
Un impacte directe en els avisos registrats
Segons informa l’ACN, la primera fase d’aquesta prova pilot ha permès comprovar com els avisos ajudaven a canviar la conducció dels vehicles i el registre d’avisos diaris es reduïa substancialment al cap d’unes setmanes. El desenvolupament d’aquesta iniciativa compta amb un finançament de 96.000 euros. Un cop acabat aquesta fase, que té una durada d’un any, se n’avaluaran els resultats i es valoraran les possibilitats d’una implementació més generalitzada a la ciutat.