Entre gener i febrer d’aquest 2024 el Port de Barcelona va moure 10,6 milions de tones de mercaderies, un 5,78% més que el mateix període de l’any passat. Segons indiquen des de la infraestructura de la capital catalana aquest increment es pot atribuir al bon comportament del tràfic de contenidors, que s’ha incrementat un 17,2% més respecte a l’any passat, elevant-se fins als 602.571 TEU.
Aquest creixement respon, principalment, a un creixement dels trànsits d’aproximadament el 40,4%. El que també creix, amb una alça de l’1,4% respecte al gener-febrer de l’any 2023 són els contenidors d’origen i destí. De fet, el nombre de creueristes també ha augmentat, concretament un 8% fins a arribar als 185.975 creueristes
Els passatgers del Port de Barcelona s’han incrementat un 4,5%, enfilant-se fins als 313.133 moviments. Pel que fa als passatgers de ferri, aquests es mantenen en els nivells de l’any 2023, amb 127.158 moviments.
Les UTIs (Unitats de Transport Intermodal) també han experimentat un creixement, del 10,2% i cal destacar l’increment en el cabotatge (11%) i els enviaments a països com Itàlia (10,1%) o Tunísia (53,9%).
D’on venen els contenidors i quina mercaderia transporten?
La Xina és el principal país del hinterland, però aquest any ha patit una davallada del 17,5%, al contrari que els Estats Units d’Amèrica, Turquia o Marroc, que han augmentat un 6,6%, un 4,6% i un 66,6% respectivament.
Les mercaderies que predominen són el tràfic de vehicles. Que ha començat l’any a la baixa malgrat haver mostrat un 2023 molt sòlid enfilant-se fins a les 110.469 unitats. El descens més gran s’ha produït en el tràfic de vehicles nous, propiciat pel descens del cabotatge i les importacions. Per altra banda, però, les exportacions van créixer un 8,7% i els trànsits un 10,3%.
Per altra banda, els granels, siguin sòlids o líquids, presenten descensos. En el cas dels sòlids presenten un moviment de 686.777 tones, un 12,2% menys, i els líquids 1,79 milions de tones, un 13,3% menys.