Un estudi de la Fundació Línea Directa assenyala que la Gran Via de les Corts Catalanes de Barcelona és el carrer de tot l’Estat amb més vianants morts. L’estudi, Caminar segurs. Accidentalitat i riscos dels vianants a Espanya (2014-2023) [veure aquí], no ha agradat a l’Ajuntament de Barcelona, que ha declinat valorar-lo a preguntes del TOT Barcelona. Fonts del servei de premsa s’han limitat a dir que no l’han fet ells i que desconeixen la metodologia i les dades que han utilitzat, però no han desmentit el que diu.
Línia Directa explica que a la Gran Via de la capital catalana hi va haver entre 2014 i 2023 vuit vianants morts, el doble que al carrer d’Álcala i el paseo de la Castellana, a Madrid, i a l’avinguda del Mediterráneo d’Almeria. En aquestes tres vies, durant la dècada esmentada, hi van morir quatre persones que anaven a peu a cada carrer. L’estudi assenyala un cinquè carrer, en aquest cas l’avinguda de Fernández Ladrera de Lleó, amb tres morts durant el mateix període.

A partir de les dades de la DGT
L’estudi recull els accidents que formen part de la base de dades ARENA de la Direcció General de Trànsit (DGT), entre 2013 i 2024, incloent-hi l’accidentalitat mortal, la lesivitat amb hospitalització o sense, el nombre de morts, la tipologia de sinistres i els punts urbans i interurbans amb el nombre més gran d’accidents mortals de vianants, entre altres elements.

Fonts del servei de premsa de l’Ajuntament no han concretat quin és el carrer amb més vianants morts a la ciutat els darrers anys. A parer seu, cal tenir en compte altres factors i no només la mortalitat, com per exemple els ferits greus, per determinar un punt perillós. A Barcelona, la sinistralitat de trànsit s’analitza en termes més globals. Des del consistori es recorda també que es compta com a víctima mortal només les persones que moren dintre de les 24 primeres hores després de l’accident. Per exemple, el passat Nadal, una dona de 88 anys va ser atropellada per un trenet el 31 de desembre al barri de Sant Antoni i va morir una setmana més tard, per la qual cosa no serà inclosa dintre del llistat de ciutadans morts en accidents de trànsit a la ciutat el 2025.
24 zones de risc a Barcelona
Anualment, l’Ajuntament sí que assenyala un llistat de zones de risc -24 en total en el balanç de sinistralitat del 2024- a la ciutat [veure aquí] que l’any passat van acumular 286 accidents amb lesionats, que van representar el 4,26% del total de sinistres. Quatre cruïlles de la Gran Via apareixen en aquests punts de major perillositat. De fet, la Gran Via amb Aribau encapçala la llista amb 21 accidents. També s’esmenta la Gran Via amb Sardenya (13), la Gran Via amb Selva de Mar (12) i la Gran Via amb Urgell (10). El maig de l’any passat, un bus de TMB va atropellar una dona a la Gran Via amb Calàbria i li va fracturar les cames.

El 2024, dels 11 morts oficials en accidents de trànsit només un va ser vianant. En canvi, el nombre de vianants ferits greus durant l’any passat es va incrementar un 25,86% respecte al 2023, passant de 58 a 73. Les dues causes principals d’accident dels transeünts són desobeir un semàfor i travessar un carrer per on no toca. Fins ara, el 2025 ha mort en accidents de trànsit vuit ciutadans, dels quals tres són vianants. La darrera víctima mortal ha estat una dona de 84 anys que va ser atropellada la setmana passada a la Meridiana.