La transformació de l’entorn de quatre escoles de l’eix Paraguai-Perú, al districte de Sant Martí, en una zona de prioritat per a vianants dintre del programa Protegim les escoles, no s’executarà fins a l’any vinent. Aquest és el calendari amb el qual treballa l’Ajuntament de Barcelona, segons consta en la resposta que ha donat a la plataforma Ni una Plaça Menys. L’àrea de Model Urbà està redactant el projecte per a poder licitar després les obres, però aquestes “probablement” no s’executaran el 2024, diu el districte de Sant Martí. Fonts municipals confirmen al TOT Barcelona que es deixen pel 2025.
Així, quan comencin la remodelació, haurà passat al voltant de dos anys des de les previsions inicials, explica Edorta Moreno, portaveu de l’associació d’Amics de la Gran Via i de la plataforma Ni una Plaça Menys. El projecte ha estat molt polèmic i es va aturar pel conflicte obert entre veïns de la zona i l’Ajuntament perquè, inicialment, la pacificació implicava eliminar 97 llocs d’estacionament, majoritàriament d’àrea verda per a residents. Finalment, la mobilització veïnal va permetre salvar més de 80 places d’aparcament. Un dels motius que van al·legar els veïns durant la protesta és que en molts dels edificis d’habitatges de la zona no hi havia places soterrades.

En conversa amb el TOT, Moreno diu que el projecte està paralitzat des del febrer del 2023 i el veïnat, ara mateix, continua podent aparcar sense haver perdut ni una sola plaça. Recorda que les protestes, amb talls de trànsit inclosos, i la recollida de signatures, van donar els seus fruits. I agraeix el suport de tots els partits polítics -menys Barcelona en Comú- i el canvi de posicionament del govern de Jaume Collboni per atendre les seves reivindicacions.
Replantejament del projecte inicial
La reordenació afecta el tram dels carrers del Perú i Paraguai, en els quals hi ha les escoles Catalònia, Brasil, Concha Espina i l’escola bressol municipal Dolors Canals. A finals de març, l’Ajuntament explicava que s’havia consensuat un acord “amb totes les parts implicades” que suposarà el manteniment de la protecció als accessos de les escoles dels entorns i l’eliminació de només 14 places d’aparcament. L’Ajuntament reconeix que es tracta d’un “replantejament del projecte inicial” per un millor encaix dels accessos a les escoles “i el manteniment d’un nombre de places d’aparcament en superfície”. Els veïns asseguren que no acceptaran cap canvi ni perdre una sola plaça més de les 14 que s’han pactat.
L’acord, que va ser validat per un centenar de veïns en assemblea, amb la presència de les associacions del Besòs i Paraguai-Perú, preveu a l’escola Catalònia l’ampliació de la vorera de la banda Besòs del carrer de Fluvià, situada davant d’una de les portes del centre, i la conversió de l’aparcament del carrer del Perú, que ara hi ha al llarg de la façana, de cordó a bateria. A la resta d’escoles es faran actuacions de protecció.