Els esbufecs precedeixen una sensació d’alleugeriment. Una vegada i una altra, a cada parada que pugen passatgers de l’R2 nord. La desconvocatòria de la vaga ha generat confusió entre els usuaris de Rodalies que baixaven a Barcelona. A priori, els trens havien de passar en hora, però ja de bon matí Renfe ha informat que, malgrat l’acord de diumenge, es podien produir “supressions puntuals de trens i algun retard”. El president del comitè d’empresa de Renfe ha atribuït el caos a “desajustos operatius” perquè l’operadora ha volgut restablir el servei habitual quan ja hi havia previstos els serveis mínims. Un desgavell organitzatiu que ha empipat els viatgers. “Han tingut temps per reorganitzar el servei, com que no? Els importa, els importem, un rave”, es queixava una passatgera, l’Anna, tot just havent pujat a Cardedeu.
El caos d’aquest dilluns no és anecdòtic i l’esgotament és crònic. Fins i tot la sensació és que el tren avui va “massa a poc a poc”. Fa uns dies, explica la veïna de Cardedeu, van tenir-la retinguda més d’una hora a Sant Andreu, per un atropellament, sense informació. “Ens van avisar al principi de la incidència, però res més. Al final ens vam organitzar un grupet per agafar un Cabify, que va parar a les Franqueses, Cardedeu i Santa Maria de Palautordera”, explica la veïna al TOT, conscient d’estar recitant un guió estrambòtic. “És veritat eh, creu-me”.
La situació es repeteix a Granollers. “Els seients ja podrien ser còmodes, amb tota l’estona que hem estat esperant…”, etziben dues senyores. La primera, de vuitanta anys, feia dues hores que esperava. La segona, més jove, poc més d’una hora. “He anat a comprar el tiquet i la senyora de taquilla em diu, ‘te’l dono?’ Per què no, li he dit. ‘Van amb molt de retard’. Mitja hora o així? ‘No, més, bastant més’, m’ha dit. Clar, jo no havia vist les notícies ni res”, comenta la més jove. “Però l’havien desconvocat!”, replica l’Anna. “Nosaltres tenim poca pressa, però els que treballen cada dia no poden anar amb aquesta cançoneta del tren cada dia”, insisteix.

Andanes plenes a Sants
Mig matí després, el tren s’atura a Barcelona Sants, on centenars de persones esperen a l’andana amb la mateixa insatisfacció. “Ens estem plantejant fer via i agafar el bus a la plaça d’Espanya”, expliquen dues senyores a l’andana 10 i 11 de l’estació. Semblen amigues, però no es coneixen. Una espera per anar a Castelldefels, l’altra vol arribar a Sant Vicenç de Calders. Fa tres quarts d’hora mal comptats que esperen, a peu dret, perquè els seients són plens. “No sabem quan passarà, fa mitja hora que han posat el senyal d’exclamació a la pantalla i no sabem res més”, explica una d’elles.

Mentrestant, una operadora crida a ple pulmó: “Torredembarra, Tarragona, Reus!”. És el següent tren. La interrompen per preguntar qui sap què, i sant tornem-hi: “Torredembarra…”. És la veu més efectiva del dia. La megafonia ha intentat competir-hi, anunciant que hi ha retards motivats per la desconvocatòria de la vaga diumenge al vespre i demanant als usuaris que s’informin a través de la web i les aplicacions de Renfe. Un recurs que no detalla el temps de demora exacte i endarrereix la sortida del tren a mesura que passa el temps. “Només ens queda tenir paciència”, es resigna en Julio, amb una criatura per entretenir. Li ha donat un diari esportiu, sembla que desesperat, perquè el llegeixi. “Crec que no servirà de res”, ens comenta. S’ho pren amb humor. O riu per no plorar.
La imatge a les vies contrasta amb el vestíbul de Sants, pràcticament buit i amb desenes de turistes despistats. Alguns s’han fixat en les càmeres de televisió, tot el dia a Sants cobrint l’embolic de la desconvocatòria de vaga. Un grup de sindicalistes de la CGT, que ha volgut desmarcar-se’n, els informa amb un megàfon. “Es venen les mercaderies”, diu també un cartell que simula la venda d’un pis. Malgrat l’acord perquè Rodalies sigui una filial de Renfe, la CGT critica que el traspàs del servei a la Generalitat “obre la porta a la privatització de Renfe Mercancías” i “posa en perill” l’acord que els treballadors van assolir amb el ministeri de Transports el novembre de 2023. Feta la prèvia, els treballadors insatisfets fan una volteta pel vestíbul de Sants i generen soroll, caos, més caos. No per als turistes, que treuen el mòbil per gravar-los. Avui l’AVE va bé i gaudeixen de l’espectacle local.


