Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’odissea d’arribar a Barcelona amb la vaga fantasma: “Els importem un rave”

Els esbufecs precedeixen una sensació d’alleugeriment. Una vegada i una altra, a cada parada que pugen passatgers de l’R2 nord. La desconvocatòria de la vaga ha generat confusió entre els usuaris de Rodalies que baixaven a Barcelona. A priori, els trens havien de passar en hora, però ja de bon matí Renfe ha informat que, malgrat l’acord de diumenge, es podien produir “supressions puntuals de trens i algun retard”. El president del comitè d’empresa de Renfe ha atribuït el caos a “desajustos operatius” perquè l’operadora ha volgut restablir el servei habitual quan ja hi havia previstos els serveis mínims. Un desgavell organitzatiu que ha empipat els viatgers. “Han tingut temps per reorganitzar el servei, com que no? Els importa, els importem, un rave”, es queixava una passatgera, l’Anna, tot just havent pujat a Cardedeu.

El caos d’aquest dilluns no és anecdòtic i l’esgotament és crònic. Fins i tot la sensació és que el tren avui va “massa a poc a poc”. Fa uns dies, explica la veïna de Cardedeu, van tenir-la retinguda més d’una hora a Sant Andreu, per un atropellament, sense informació. “Ens van avisar al principi de la incidència, però res més. Al final ens vam organitzar un grupet per agafar un Cabify, que va parar a les Franqueses, Cardedeu i Santa Maria de Palautordera”, explica la veïna al TOT, conscient d’estar recitant un guió estrambòtic. “És veritat eh, creu-me”. 

La situació es repeteix a Granollers. “Els seients ja podrien ser còmodes, amb tota l’estona que hem estat esperant…”, etziben dues senyores. La primera, de vuitanta anys, feia dues hores que esperava. La segona, més jove, poc més d’una hora. “He anat a comprar el tiquet i la senyora de taquilla em diu, ‘te’l dono?’ Per què no, li he dit. ‘Van amb molt de retard’. Mitja hora o així? ‘No, més, bastant més’, m’ha dit. Clar, jo no havia vist les notícies ni res”, comenta la més jove. “Però l’havien desconvocat!”, replica l’Anna. “Nosaltres tenim poca pressa, però els que treballen cada dia no poden anar amb aquesta cançoneta del tren cada dia”, insisteix.

Passatgers baixant de l’R2 nord a Sants després d’hores d’espera / GGG

Andanes plenes a Sants

Mig matí després, el tren s’atura a Barcelona Sants, on centenars de persones esperen a l’andana amb la mateixa insatisfacció. “Ens estem plantejant fer via i agafar el bus a la plaça d’Espanya”, expliquen dues senyores a l’andana 10 i 11 de l’estació. Semblen amigues, però no es coneixen. Una espera per anar a Castelldefels, l’altra vol arribar a Sant Vicenç de Calders. Fa tres quarts d’hora mal comptats que esperen, a peu dret, perquè els seients són plens. “No sabem quan passarà, fa mitja hora que han posat el senyal d’exclamació a la pantalla i no sabem res més”, explica una d’elles.

A l’esquerra, les dues veïnes de l’àrea metropolitana que discuteixen si agafar el bus / GGG

Mentrestant, una operadora crida a ple pulmó: “Torredembarra, Tarragona, Reus!”. És el següent tren. La interrompen per preguntar qui sap què, i sant tornem-hi: “Torredembarra…”. És la veu més efectiva del dia. La megafonia ha intentat competir-hi, anunciant que hi ha retards motivats per la desconvocatòria de la vaga diumenge al vespre i demanant als usuaris que s’informin a través de la web i les aplicacions de Renfe. Un recurs que no detalla el temps de demora exacte i endarrereix la sortida del tren a mesura que passa el temps. “Només ens queda tenir paciència”, es resigna en Julio, amb una criatura per entretenir. Li ha donat un diari esportiu, sembla que desesperat, perquè el llegeixi. “Crec que no servirà de res”, ens comenta. S’ho pren amb humor. O riu per no plorar.

La imatge a les vies contrasta amb el vestíbul de Sants, pràcticament buit i amb desenes de turistes despistats. Alguns s’han fixat en les càmeres de televisió, tot el dia a Sants cobrint l’embolic de la desconvocatòria de vaga. Un grup de sindicalistes de la CGT, que ha volgut desmarcar-se’n, els informa amb un megàfon. “Es venen les mercaderies”, diu també un cartell que simula la venda d’un pis. Malgrat l’acord perquè Rodalies sigui una filial de Renfe, la CGT critica que el traspàs del servei a la Generalitat “obre la porta a la privatització de Renfe Mercancías” i “posa en perill” l’acord que els treballadors van assolir amb el ministeri de Transports el novembre de 2023. Feta la prèvia, els treballadors insatisfets fan una volteta pel vestíbul de Sants i generen soroll, caos, més caos. No per als turistes, que treuen el mòbil per gravar-los. Avui l’AVE va bé i gaudeixen de l’espectacle local.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gironí. a març 17, 2025 | 13:57
    Gironí. març 17, 2025 | 13:57
    Doncs si. Als de la RENFE , i a molts d'altres, els catalans els importem un rave.
  2. Icona del comentari de: Ricard a març 17, 2025 | 14:37
    Ricard març 17, 2025 | 14:37
    També els importen un rave els del cercle d'economia, els de Foment O, fins i tot, els votants de Bocs a Catalunya. Per als castellans sí, tots som només catalans.
  3. Icona del comentari de: Tortosí a març 17, 2025 | 17:43
    Tortosí març 17, 2025 | 17:43
    D'això se'n diu fer el negoci d'en Robert amb les cabres, és a dir els funcionaris espanyols de Renfe aconsegueixen el què ells volen, el Govern català cedeix i aigualeix encara més el suposat traspàs dels ferrocarrils de rodalia —un veritable traspàs, amb cara i ulls, és el dels Ferrocarrils de la Generalitat, que s'esdevingué el 1979— i Renfe/Adif no és capaç d'evitar els efectes de la vaga teòricament desconvocà, no han estat capaços de resoldre els "ajustos operatius" derivats de canviar els horaris "provisionals" de vaga pels "normals". Ja no s'hi valen excuses de mal pagador, ni mofa, ni res : Per dignitat, INDEPENDÈNCIA. Som on érem abans del 2010, ens cal seguir el procés cap a la independència, fins a fer-la efectiva.
  4. Icona del comentari de: Jom a març 17, 2025 | 18:30
    Jom març 17, 2025 | 18:30
    Ni conformitat ni ostres. Cal acabar amb el privilegis heretats de renfe i amb la conya del traspàs de rodalies. Jo no penso despatxar a un treballador de renfe. Em declaro en vaga de donar servei a aquests colons. Que rebenten les vies!
  5. Icona del comentari de: Tortosí a març 18, 2025 | 11:22
    Tortosí març 18, 2025 | 11:22
    Tornem a ésser on érem l'any 2010. Espanya ha aixecat la camisa als catalans sempre i ho continua fent. Qui encara no sigui capaç de comprendre la necessitat de fer efectiva la independència és que no vol saber quina és la nostra situació. L'últim numeret fer creure que diumenge al vespre de Madrid estant desconvocaven una vaga de funcionaris espanyols de Renfe i Adif que volen continuar vivint al nostre país mentre esperen destinacions als seus llocs d'origen, i dilluns matí no han estat capaços de substituir els horaris "especials" de vaga pels de "sempre"... o sí els horaris "normals" son amb retards, incidències i personal que deien que contractarien per a "informar" de les incidències(?!). Per una altra banda l'estat espanyol ja ha trobat la nova forma d'enganyar al Govern català i als catalans, si fa dècades s'aconseguiren transferències completes, per exemple, els que ara son els Ferrocarrils de la Generalitat o en temps del President de Govern espanyol Aznar la policia catalana de carreteres, ara al 2024 ja parlen sempre d'empreses "mixtes", de "compartir" competències, és a dir fer veure que fan canvis i que cedeixen competències per a no canviar res, o no seguiu les "negociacions" actuals de transferència de Renfe/Adif o les competències d'immigració? Per dignitat: Independència.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa